Gājēju pārejas, tautā sauktas par «zebrām»ir vienas no potenciāli bīstamākajām vietām uz ceļa, jo šeit krustojas gājēju un automašīnu trajektorijas. Cilvēka sadursmē ar automašīnu zaudētājs vienmēr būs cilvēks, tādēļ satiksmes organizētājiem jādara viss iespējamais, lai gājējam šķērsot gājēju pāreju būtu droši, savu apkopojumu par bīstamākajām pārejām iesāk apvienība Pilsēta cilvēkiem.

Drošību iespējams uzlabot dažādi, sākot no drošības saliņām starp joslām, ietves paplašinājumiem un beidzot ar gājēju luksoforiem, iesaka apvienība.

Viņi turpina: «Rīgā ik pa laikam dzirdam, ka gājēju pārejām tiek veikti drošības uzlabojumi – tiek uzstādīts papildu apgaismojums, tiek uzstādītas īpašas LED izgaismotas ceļa zīmes un pat tiek ieklāta īpaša sarkana krāsa pirms pārejām. Diemžēl, tādā veidā uzlabojot drošību, «māja netiek būvēta no pamatiem»Proti, nokrāsojot sarkanā krāsā gājēju pāreju, bet saglabājot divas joslas vienā braukšanas virzienā bez drošības saliņas pa vidu, pāreja būtībā ir tikpat nedroša kā pirms krāsošanas, jo autovadītāju rīcību krāsa nemainīs – viņi turpinās braukt pārāk lielā ātrumā un turpinās apsteigšanas manevru pat tad, ja blakus braucošajā joslā automašīnas būs apstājušās. Pavisam nesen uz kādas šādi «uzlabotas» gājēju pārejas Rīgā tika nogalināts gājējs.»

Pateicoties CSDD atsaucībai, esam saņēmuši statistikas datus par pēdējos piecos gados uz neregulējamām gājēju pārejām notikušajiem ceļu satiksmes negadījumiem (CSNg) ar iesaistītiem gājējiem un velosipēdistiem. Kopumā no 2013. līdz 2017.gadam Rīgā uz neregulētām gājēju pārejām notikuši 295 ceļu satiksmes negadījumi, kuros bojā gājuši deviņi cilvēki un ievainoti 269 cilvēki, no tiem 34 ir smagi ievainoti, ziņo apvienība.

Gaisma vai tumsa?

Nereti diskusijās par ceļu satiksmes negadījumos iesaistītajiem gājējiem tiek runāts par to, ka nelaimes notiek tādēļ, ka gājēji ir neredzami – nelieto atstarotājus utt. Statistika šo argumentu neapstiprina, jo lielākā daļa negadījumu notiek diennakts gaišajā laikā, savukārt negadījumi, kas notiek krēslā vai diennakts tumšajā laikā, absolūti lielākajā daļā gadījumu notikuši uz apgaismotiem ceļiem un gājēju pārejās ar papildu apgaismojumu, uzsver Pilsēta cilvēkiem.

Rīgas bīstamākās gājēju pārejas 2013.–2017.gadā

Augusta Deglava iela 55 – 8 CSNg

Gājēju pāreja ved pāri četrām braukšanas joslām ielā ar ļoti intensīvu autosatiksmi. Ielas platuma un intensitātes dēļ šeit vienīgais vēlamais risinājums ir ierīkot gājēju luksoforu. Pagaidu gājēju luksofora uzstādīšana iespējama ļoti ātri, kā to pērn pats satiksmes departaments pierādīja, uzstādot pagaidu gājēju luksoforu K.Barona ielā pie jaunā sporta kvartāla.

Kārļa Ulmaņa gatve 2 – 7 CSNg

Šajā vietā gājēju pāreja ved pāri divām paralēlām joslām vienā virzienā. Šajā ielas posmā pēc otrās joslas nav nekādas vajadzības – tuvumā nav krustojumu vai nogriešanās joslas, tāpēc līdz gājēju pārejai autotransports varētu braukt vienā rindā. Šī pāreja ir īpaši traģiska, jo divos gadījumos gājēji ir smagi ievainoti, bet vienā gadījumā gājējs ir nogalināts.

Duntes iela 19 – 6 CSNg

Gājēju pāreja ved pāri divām ļoti platām joslām, kuras mudina autovadītājus braukt ātrāk, nekā šādā vieta pieklājas. Vienā CSNg gājējs ir smagi ievainots. Risinājums pārejas uzlabošanai – sašaurināt joslas, brauktuves vidū izveidojot saliņu. To iespējams izdarīt ar ļoti lētiem līdzekļiem bez ielas rekonstrukcijas, izmantojot dažāda veida plastikāta un gumijas stabiņus un plāksnes. Jāpiebilst gan, ka labākais risinājums Duntes ielā būtu ierīkot ar stabiņiem norobežotas velojoslas, tādējādi reizē uzlabojot drošību gan gājējiem, gan velosipēdistiem.

Ieriķu iela 3 – 6 CSNg

Gājēju pāreja ved no iepirkšanās centra Domina, kur cilvēki, veiksmīgi iepirkušies, iespējams, pat nenojauš, ka ielu, kuru viņi sķērsos, intensīvi izmanto autotransports, pie tam lielās fūres. Arī šeit vienā CSNg gājējs ir smagi ievainots. Risinājums – izveidot asfaltbetona ātrumvalni, tautā sauktu par guļošo policistu. Tas liktu pirms gājēju pārejas piebremzēt ikkatram, tādējādi to šķērsojot tādā ātrumā, kas gājējus būtiski neapdraudētu.

Melnsila iela 21 – 6 CSNg

Arī šeit gājēju pāreja ved pāri divām ļoti platām joslām un arī šeit viens gājējs ir ticis smagi ievainots. Risinājums arī šeit, līdzīgi kā Duntes ielā – sašaurināt joslas, brauktuves vidū izveidojot saliņu. Vienkārši, lēti un efektīvi.

Pārējās bīstamās gājēju pārejas:

Andreja Saharova iela 25A – 4 CSNg
Klusā iela 23 – 4 CSNg
Kurzemes prospekts 24 – 4 CSNg
Kurzemes prospekts 58 – 4 CSNg
Lāčplēša iela 117 – 4 CSNg
Pērnavas iela 42 – 4 CSNg
Valdeķu iela 15 – 4 CSNg
Anniņmuižas bulvāris 40A – 3 CSNg
Anniņmuižas bulvāris 52 – 3 CSNg
Anniņmuižas bulvāris 85 – 3 CSNg
Daugavgrīvas iela 68A – 3 CSNg
Gunāra Astras iela 13 – 3 CSNg
Ieriķu iela 41 – 3 CSNg
Lidoņu iela 15 – 3 CSNg
Lubānas iela 118 – 3 CSNg
Maskavas iela 256A – 3 CSNg
Mārupes iela 33 – 3 CSNg
Prūšu iela 19 – 3 CSNg
Salaspils iela 6 – 3 CSNg
Stirnu iela 49A – 3 CSNg
Tallinas iela 88 – 3 CSNg
Tilta iela 28 – 3 CSNg
Ulbrokas iela 22A – 3 CSNg
Zentenes iela 11 – 3 CSNg

Pāris īstenotie risinājumi:

Ziņo:BNN

Saistītās tēmas: CSNGājēju pārejas

youtube icon
Abonēt youtube