Eiropas valstu iedzīvotāji arvien vairāk dod priekšroku elektriskajiem transportlīdzekļiem. 2020.gada pirmajos trīs ceturkšņos Eiropā pārdots vairāk nekā pusmiljons elektroauto. Īpaši liels elektroauto skaita pieaugums reģistrēts Latvijā, kur šī gada pirmajos trīs ceturkšņos pirmreizējā reģistrācija veikta kopumā 287 elektroauto, kas ir par 328% vairāk nekā tādā pašā laika posmā pērn.
Latvija uzrādījusi straujāko elektroauto skaita pieaugumu Eiropas Savienībā, liecina Igaunijas uzņēmuma “RIA.com Marketplaces” analītiķu apkopotā informācija.
Latvijā šī gada pirmajos trīs ceturkšņos pārdoti 229 ar bateriju darbināmi un 58 no ārēja avota uzlādējami elektriskie auto. Tādējādi Latvijā pirmajos trīs ceturkšņos kopumā šogad pirmreizēji reģistrēti 287 uzlādējami elektroautomobīļi, kamēr pērnā gada pirmajos trīs ceturkšņos tikai 67. Latvija tādējādi uzstādījusi no ārēja avota uzlādējamu elektroauto pieauguma rekordu – par 328%, aiz sevis atstājot Slovākiju (316,5% pieaugums), Čehiju (245,5% pieaugums) un Igauniju (208,5% pieaugums).
Elektroauto pārdošanas pieauguma rādītāji Baltijā krietni apsteidz ES kopumā
Augsti no ārēja avota uzlādējamu elektroauto pārdošanas rezultāti reģistrēti arī pārējā Baltijā. Igaunijā 2020.gada pirmajos deviņos mēnešos pārdotas 253 šādas automašīnas, kas ir par 208% vairāk nekā tādā pašā laika posmā pērn, kad pirmreizējā reģistrācija veikta 82 auto. Lietuvā šogad pirmo deviņu mēnešu laikā pārdotas kopumā 328 no ārēja avota uzlādējamas elektriskās automašīnas, kas ir par 173% vairāk nekā tādā pašā laika posmā pērn, kad pārdoti 120 šādi auto.
Pirmajos trīs 2020.gada ceturkšņos Eiropas Savienībā sākotnējā reģistrācija veikta kopumā 570 278 elektromobiļiem, kamēr pērn tajā pašā periodā šis rādītājs bija 256 863 automašīnas. Neskatoties uz koronavīrusa pandēmiju, pārdošanas apjomi Eiropas Savienības valstīs pieauguši par 122%.
Kopumā visvairāk elektrisko transportlīdzekļu 2020.gada pirmajos deviņos mēnešos pārdoti Vācijā – 204 tūkstoši 492 automašīnas, kas ir par 174% vairāk nekā tādā pašā laika posmā pērn. Otro vietu ieņem Francija ar 110 874 pārdotām elektriskajām automašīnām, kas ir par 162% vairāk nekā gadu iepriekš. Savukārt trešo vietu – Nīderlande, kur šī gada pirmajos deviņos mēnešos pārdotas 39 240 elektriskās automašīnas, kas ir par 16,3% vairāk nekā pērn. Vismazāk elektrisko automašīnu pārdots Kiprā, kur no janvāra līdz septembrim pārdotas tikai 22 automašīnas, kamēr tādā pašā periodā pērn – 18.
Eiropas Savienībās valstīs joprojām tiek diskutēts par nepieciešamību straujāk paplašināt elektroauto lietošanai nepieciešamo atbalsta infrastruktūru. Lai gan pēdējo trīs gadu laikā elektrisko transportlīdzekļu pārdošanas apjomi Eiropas Savienībā kopumā ir pieauguši par 110%, uzlādes punktu skaits pieaudzis tikai par 58% (līdz teju 200 000), kas norāda, ka ieguldījumi infrastruktūrā atpaliek no elektroauto pārdošanas apjoma pieauguma, liecina jaunākais Eiropas Automobiļu ražotāju asociācijas (ACEA) ziņojums.
Infrastruktūras pieejamības jautājumi ir aktuāli arī Baltijā, taču Latvijā, Lietuvā un Igaunijā pēdējā gada laikā daudz spriests arī par nepieciešamo valsts atbalstu elektroauto iegādē, un tā apmērs Baltijas valstīs ir atšķirīgs. Igaunijā valsts programma paredz valsts atbalstu elektroauto iegādē 5000 eiro apmērā. Līdzīga programma gan elektroauto, gan elektrisko motorolleru un skūteru iegādei darbojas arī Lietuvā, taču valsts līdzfinansējums transportlīdzekļa iegādei pieejams tikai gadījumā, ja vecais transportlīdzeklis tiek iznicināts. Latvija tikmēr nesniedz nekādu finansiālu atbalstu elektrisko transportlīdzekļu iegādei, taču elektriskajiem transportlīdzekļiem pieejami tādi bonusi kā bezmaksas autostāvvietas un iespēja pārvietoties pa sabiedriskā transporta joslām.
Salīdzinājumam Baltijas valstīm tuvējā Ukrainā, saskaņā ar “Ukravtoprom” asociācijas datiem, 2020.gada pirmajos trīs ceturkšņos iedzīvotāji iegādājās kopumā 5,4 tūkstošus elektromobiļu, kas ir par 6% vairāk nekā tajā pašā laika posmā 2019.gadā.
“Ukrainas valdība pirms dažiem gadiem atcēla nodokļus “zaļo” automašīnu importam, izņemot akcīzes nodokli. Tas ir iepriecinājis daudzus auto entuziastus, kuri jau vairākus gadus iegādājas dažādu modifikāciju Tesla, Nissan Leaf, BMW i-sērijas un citas markas auto. Uz elektroauto vairākās Ukrainas pilsētās pārgājuši arī daudzi taksometri. Kopumā Ukraina pārliecinoši virzās uz videi draudzīgāka mūsdienīga transporta izmantošanu. Piemēram, valdība rosinājusi līdz 2030.gadam atcelt visus nodokļus elektrisko transportlīdzekļu importam. Par līdzīgiem soļiem elektrisko automašīnu popularizēšanai var domāt arī Baltijas valstis,” norāda “RIA.com Marketplaces” pārstāvis Artems Umanets.
Foto: Unplash.com