Foto: Unplash.com

Puse Latvijas iedzīvotāju atzīst, ka viņiem bērnībā bijis jānēsā apģērbs, kas nav paticis, liecina modes un izklaides centra Rīga Plaza veiktā aptauja*. To visvairāk uzsver gados jauni cilvēki vecumā no 18-29 gadiem. Arī ikdienas apģērba izvēle no rītiem nav bijusi pašu bērnu ziņā – 56% iedzīvotāju bērnībā neizvēlējās, ko vilkt mugurā. Visvairāk to atzīst vīrieši (60%).

Vairums Kurzemes iedzīvotāju (57%) atzīst, ka bērnībā bijis jānēsā apģērbs, kas nav paticis, savukārt, iedzīvotājiem, kuri uzauguši Rīgā (46%) vai Pierīgā (47%) bijušas nedaudz elastīgākas izvēles iespējas attiecībā uz valkājamo apģērbu. Lai izvēlētos apģērbu, bērnībā regulāri iepirkties līdzi devušies puse jeb 50% Latvijas iedzīvotāju. Visvairāk vecāki uz veikaliem līdzi ņēmuši tieši Vidzemes iedzīvotājus – 47% atzīst, ka kopā ar vecākiem devās uz veikalu, lai izvēlētos sev apģērbu.

Lūgti novērtēt savas prasmes apģērba izvēlē patlaban, vairāk nekā divas trešdaļas Latvijas iedzīvotāju jeb 69% uzskata, ka viņi prot komplektēt apģērbus tā, lai izskatītos gaumīgi. Vispārliecinošākie ir Rīgas (71%) un Zemgales iedzīvotāji (74%), vismazāk pārliecinātie – Latgales (64%).

Lasiet arī: Rīta kafija piedāvā | Katrai sievietei kaut reizi mūžā būtu…

Modes un izklaides centrs Rīga Plaza kampaņas #RESTARTS2021 ietvaros aicina vecākus pavadīt laiku kopā ar bērniem interesantās un vērtīgās aktivitātēs. Piemēram, uzticot ikdienas apģērba izvēli bērnu ziņā un mācot apģērba komplektēšanas pamatus.

Tas ne tikai sekmēs bērna pārliecību un vairos uzticēšanos, bet ļaus atklāt vecākiem arī jaunas lietas par bērnu, kuras varbūt līdz šim vēl nebija zināmas.

Kāpēc bērniem vajadzētu uzticēt apģērba izvēli pašu ziņā?

Sasniedzot trīs gadu vecumu, bērni jau ir pietiekami apzinātā vecumā, lai būtu spējīgi izprast ģērbšanās pamatus. Vecākiem ieteicams radināt bērnu ģērbties pašam, sākotnēji piedāvājot bērniem divas vai trīs apģērba gabalus, ko izvēlēties. Tas veicinās apzinātu lēmumu pieņemšanu un sekmēs patstāvību.

Amerikas Pediatrijas akadēmijas eksperti uzsver, ka sasniedzot četru vai piecu gadu vecumu, bērns jau var patstāvīgi pieņemt šo mazo lēmumu. Pirms uzticēt šo pienākumu bērniem, vecākiem jāpalīdz apgūt atvasēm pāris pamatprasmes – zināšanas par krāsām, apģērba piemērotība gadalaikam, apģērba komplektēšana u.tml. Tāpat arī jāapbruņojas ar pacietību ¬- katrs bērns ir individuāls un nevajadzētu viņu steidzināt, bet gan iedrošināt un atbalstīt.

Eksperti skaidro, kāpēc ir būtiski jau mazotnē ļaut izvēlēties apģērbu patstāvīgi:

1. Apģērbs kā pašizpausmes veids. Stils atspoguļo personību – ne tikai pieaugušie, bet arī bērni var izmantot apģērbu, lai izteiktos. Bērni savu pasauli atklāj caur iemīļotajām multfilmām, grāmatām, krāsām un dziesmām. Arī paši izvēloties apģērbu, bērni var paust savas tā brīža sajūtas un noskaņojumu.

2. Uzticība un izvēles brīvība veido pašpārliecību. Apģērba izvēles uzticēšana bērnam sekmēs pārliecību. Šo var uztver kā vienu no bērna veicamajiem dienas uzdevumiem – to izpildot, bērns būs lepns par paveikto un uztvers to kā vienu no saviem sasniegumiem. Vecākiem svarīgi bērnu atbalstīt un iedrošināt, pat ja viņš nejūtas pārliecināts par izvēlēto apģērbu. Pārrunājiet arī citas izvēles opcijas un palīdziet bērnam pieņemt gala lēmumu.

3. Atbildības sajūta. Uzticot bērnam lēmuma pieņemšanu, tiek veidota arī jauno cilvēku atbildības sajūta. To var veidot ne tikai ar apģērba izvēli rītos, bet arī ar iesaisti drēbju iegādes procesā. Neapšaubāmi, svarīgi izrunāt pamatprincipus, sniegt padomus un atbalstu tajā, kā arī sākt ar maziem soļiem. Piemēram, vienojoties, ka iepirkšanās laikā bērns varēs pats izvēlēties 2 apģērba gabalus. Vēlams pārspriest arī vēlamo pirkumu budžeta rāmi. Tādejādi tiks apgūtas arī pamata budžeta iemaņas un tas ļaus bērnam nākotnē veikt pārdomātus pirkumus.

Par kampaņu #RESTARTS2021 kopā ar Rīga Plaza:

“Rīga Plaza” līdz š.g. 21.martam aicina ikvienu atrast savu labbūtības formulu, piedaloties izaicinājumos un ieviešot jaunus paradumus savā ikdienā.

Piedalīties izaicinājumā var, izvēloties kādu no kampaņas #RESTARTS2021 izaicinājumiem un publicējot tā izpildi brīvā stilā, foto vai video formātā savā sociālo tīklu kontā (Facebook / Instagram laika joslā vai storijā jeb īsajā stāstiņā).

Kampaņas ietvaros jāatzīmē @RigaPlaza un jālieto tēmturi #RESTARTS2021. Visi publicētie attēli un video (no 2021.gada 15.februāra līdz 21.martam), kuros ir atzīmēta @RigaPlaza un lietots tēmturis #RESTARTS2021, piedalīsies 500 EUR dāvanu kartes izlozē no “Rīga Plaza”.

Papildu informācija par izaicinājumiem šeit.

youtube icon
Abonēt youtube