Katra sieviete ir unikāla un neatkārtojama jau ar to vien, ka ir sieviete. Joprojām gana neērts temats, taču vienlaikus tik pašsaprotams, ir menstruāciju cikls. Divas jaunas dāmas – Kintija Bērzkalne un Līga Rīga – radījušas mēnešreižu apakšveļu zem zīmola THATDAY. Sarunā ar Rīta kafiju viņas pastāstīs, kā radās šāda ideja, vai tiešām ikvienai sievietei šī apakšveļa ir piemērota, ņemot vērā, ka ķermeņi arī ir tik dažādi un unikāli, kā arī par to, kāpēc joprojām par šo tematu ir tik neērti runāt.
Kā ierasts, sāksim ar iepazīstināšanu. Kintija ikdienā strādā FinTech start-up kā juriste, savukārt Līga vada savu dizaina uzņēmumu un studē funkcionālā dizaina maģistru. Abas kopā sākušas strādāt pavisam nejauši: “Pateicoties paziņu paziņām, mēs ar Līgu satikāmies pagājušā gada nogalē un jau kopš pirmās tikšanās reizes – sapratām – tas ir match!” smejas Kintija. “Sākām aktīvi apmainīties ar idejām, izstrādājām zīmola vizuālo identitāti un izvirzījām vīziju, kā redzam THATDAY zīmolu nākotnē, un tā sanāca, ka esam cimdiņš ar rociņu it visos jautājumos.”
Taču – kā radās ideja tieši par menstruālajām apakšbiksēm?
Kintija stāsta: “Pati ideja man radās nu jau vairāk nekā pirms gada, kad visapkārt tik daudzi runāja par menstruālo piltuvi – man tas šķita tik svešs, tik neērts un, godīgi sakot, nekad tā arī nesaņēmos to izmantot (Līga arī ne). Tad nu sāku domāt, kā tik seno, sieviešu dabā iekārtoto procesu padarīt ērtāku un dabai draudzīgāku.”
Iedomājos par visām tām jaunietēm, kuras ir saskārušās ar neveikliem brīžiem skolas solā, autobusā, u.tml. situācijās, un sapratu, ka ir laiks ko mainīt, un ne tikai sieviešu labad, bet arī mūsu pasaules dēļ.
Kintija piemin arī pagājušajā gadā notikušās klimata problēmas visai pasaulei parādīja, cik piesārņojums patiesībā ir postošs – dega Austrālija, Krievija, ledāji kusa.
“Ja mēnešreižu apakšveļa var būt daļa no pārmaiņām, tad, manuprāt, tā jau ir lieta, ar ko var sākt. Tā nu sekoja aktīva tirgus izpēte, audumu iepazīšana, šuvēju meklēšana, apakšveļas modeļa izstrādāšana. Aptuveni gada laikā pēc idejas rašanās mums beidzot ir gatavs zīmols – THATDAY.”
Jāpiemin, ka šobrīd produkts jau pieejams plašākais publikai zīmola interneta veikalā – thatday.eu.
Ražots Latvijā
THATDAY apakšveļa tiek ražota Latvijā, precīzāk – skaistajā rietumkrastā Liepājā! “Tieši šajā pilsētā šūšana ir profesionāli augstā līmenī, jo to dara kvalitatīvi un pieredzējuši speciālisti, ar kuriem patiesi prieks sadarboties. Šobrīd šīs apakšbikses var iegādāties interneta veikalā – thatday.eu, taču, iespējams, kādreiz varēsiet mūs sastapt dažādos veikalos ne tikai Latvijā,” ar pozitīvu skatu nākotnē lūkojas Kintija.
Skaidrs, ka sieviešu ķermeņi ir ļoti atšķirīgi, aprises, auguma līnijas un izliekums, vai patiesi šī apakšveļa ir piemērota ikvienai sievietei? Kintija nemaz neapmulst, izdzirdot jautājumu, viņa atbild: “Lai ikviena sieviete varētu izvēlēties sev vispiemērotāko, mēs esam radījušas trīs apakšbikšu modeļus, kas atšķiras gan pēc dizaina, gan augstuma, gan krāsas.” Vienlaikus idejas autore sola, ka THATDAY zīmola apakšveļa noteikti padarīs ikkatras sievietes mēnešreižu dienas ērtākas un komfortablākas.
Foto: Anda Upmale
“Esam padomājušas arī par sievietēm, kurām patīk saskaņot apakšveļas komplektu un esam izstrādājušas arī brīvu, ērtu krūšturi trīs krāsās, kuru ērti sakombinēt ar jebkuru no apakšbikšu modeļiem!”
Kā jau Kintija minēja sākumā, ideja radās ne vien tāpēc, lai atvieglotu sieviešu ikdienu, bet arī tāpēc, ka abām ir svarīga vide.
Videi draudzīgs produkts
“Skaitļi un fakti saistībā ar mēnešreižu vienreizlietojamām higiēniskajām precēm ir prātam neaptverami – katra sieviete savā menstruāciju dzīves periodā vidēji izlieto vairāk nekā 11 000 higiēnisko pakešu un tamponu, kas dabā satrūd vien pēc 500 gadiem. Nemaz nerunājot vēl par negatīvo ietekmi, kādas sekas šīs higiēnas preces atstāj uz sievietes organismu. Tieši tāpēc zīmols THATDAY domā, ka ir laiks to mainīt, jo mēnešreizes var kļūt dabai draudzīgākas! Un mēs katra varam būt daļa no šīm pārmaiņām, nomainot savus ikmēneša paradumus.”
Mode mainās
Auguma aprises, dažādas detaļas, kā, piemēram, uzacis, matu griezums un krāsa utt. – šīs modes tendences laika gaitā mainās, vai zīmola apakšveļa veidota tā, lai nekad neizietu no modes?
Kintija atbild: “Mēs dzīvojam pasaulē, kas nemitīgi mainās, tādēļ arī mūsu radītā apakšveļa, tās dizaini, krāsas, veidi nākotnē noteikti mainīsies un pielāgosies, arī apakšbikšu absorbētspēja uzlabosies arvien labāka, taču viens paliks nemainīgs – sieviešu menstruācijas.”
Turpinot viņa saka: “Tā dabā iekārtots, ka ar mēnešreizēm saskaras mūsu vecmammas, mammas, mēs un arī mūsu meitas un mazmeitas, līdz ar to mums ir, kur augt, lai spētu saglabāt aktualitāti vienmēr un jebkurā sievietes vecumposmā. Tādēļ arī vēlamies uzsvērt, ka lai gan THATDAY izskatās pēc klasiskām apakšbiksēm, tām ir funkcija – speciāli iestrādātajos slāņos uzsūkt jebkādu šķidrumu (līdz četriem tamponiem), un novērst noplūdi, tādējādi šī apakšveļa var būt aktuāli arī sievietēm ar menopauzi.”
Dzīve bez tamponiem, paketēm vai menstruālās piltuves
THATDAY apakšveļa radīta tā, ka, tās lietojot, nav nepieciešami papildus higiēnas piederumi – tamponi, piltuve vai paketes. Kintija atzīmē, ka visi izmantotie audumi ir sertificēti ar OEKO-TEX® sertifikātu, kas ir paredzēts tiešai saskarei ar ādu.
“Audumi ir ādai draudzīgi un piemēroti jebkura veida ādas stāvoklim, ar īpašu uzdevumu rūpēties par katru vienu no jums. Šāda apakšveļa nerada kairinājumu, kā citas menstruāciju higiēnas preces, ja vien sieviete to valkā tik ilgi, cik pati jūtas ērti, jo nav noteikts maksimālais vai minimālais lietošanas laiks. Ja dienas laikā ir sajūta, ka apakšbikses jau ir pietiekoši uzsūkušas asinis – ir vienkārši jāuzvelk nākamās biksītes. Ja mēnešreizes ir spēcīgas –lai izvairītos no noplūdes, iesakām apakšbikses mainīt vairākas reizes dienā,” ar lietošanas pamācību iepazīstina zīmola radītāja.
Menstruācijas – joprojām tāds kā tabu
Vai jums kā sievietēm ir ērti par to runāt? “Ērti nav, bet jārunā ir! Redzam, ka interese ir liela, jautājumu ir daudz – bet tas ir labi, tas ir iepriecinoši, jo kādam ir jāsāk runāt par dabai draudzīgākām un ērtākām mēnešreizēm.”
Menstruālais cikls ir katras sievietes fenomens jeb unikalitāte, ar ko daba mūs ir apveltījusi, tas nav nekas svešs, nezināms vai kas tāds, par ko būtu jākautrējas.
“Tādēļ mēs esam priecīgas, ka varam uzrunāt plašāku sabiedrību un izglītot ne tikai pašas sievietes, bet arī informēt vīriešus par to, kas ir mēnešreizes, kā šis process notiek un visām citām niansēm, kas ir aktuālas, jo tik tiešām – arī vīrieši taču vēlas izprast savas sievietes un uzlabot viņu komfortu un veselību.”
Meklējot informāciju par mēnešreižu apakšbiksēm, lasāms, ka daļai sieviešu tās asociējas ar zīdaiņu autiņbiksītēm. Kintija gan ir pārsteigta, ka šādi mīti tiešām pastāv.
“Jāsāk jau ar šo divu produktu funkciju – zīdaiņu autiņbiksītes ir tomēr mazuļa “nokārtošanās” vieta, respektīvi, dienas laikā mitrums tajās ir desmit reizes lielāks (ja ne pat vairāk) nekā mēnešreižu apakšbiksītes. Lai mazuļa autiņbiksītes šādu mitrumu noturētu, ir iestrādāti daudz un biezi slāņi, veidojot tautā labi saprotamu terminu – “pampera” sajūtu, turpretim mēnešreižu apakšveļa šobrīd ir paredzēta 30ml mitruma uzsūkšanai un pēc sajūtas tās ir tādas pašas kā visas citas apakšbiksītes, jo iestrādātais pirmais slānis ļauj ātri iesūkt mitrumu, un tik pat ātri tas arī izžūst, proti, nav “slapja” sajūta dienas laikā, nēsājot THATDAY apakšbikses.
Seksīga sieviete arī mēnešreižu apakšbiksēs
Skaidrs, ka viens no veidiem, kā sieviete var justies seksīga, ir izvēlētā apakšveļa, jo tā taču dod pārliecību, tāpēc sarunā ar Kintiju runājām par to, vai arī mēnešreižu apakšveļa var būt seksīga, ne vien ērta?
“Pārliecība par sevi arī mēnešreižu dienās ir un būs viens no THATDAY zīmola saukļiem, jo šobrīd, aptaujājot sievietes par viņu rutīnu šajā menstruāciju periodā, vairumam sieviešu skapī ir atstātas vecākas un ne tik labas apakšbikses, kuras nav uztraukuma sasmērēt. Taču mēs vēlamies izskaust šo ieradumu, jo mēs ticam, ka arī “tajās” dienās sieviete var justies skaisti, ērti un sievišķīgi, kā arī saskaņot savu veļu un neaizmirst arī par kādu dizaina elementu.”
Kintija pastāsta, ka THATDAY apakšveļas dizaina piegrieztne radīta tā, lai izceltu sievišķīgās formas. “Uzvelkot šo īpašo komplektu, tas ļaus pat aizmirst, ka tā ir tikai īpašo dienu apakšveļa.”
Turklāt zīmola nākotnes plānos ir veidot papildu dizainus, rūpējoties par sieviešu skaistumu un neaizmirstot par sievišķīgumu un ērtumu, stāsta THATDAY autore.
Citur pasaulē šis gan nav jaunums, taču kā pret šāda veida apakšveļu attiecas Latvijas sieviete? Vai ideju autorēs dzirdējušas maldīgus priekšstatus vai stereotipus?
“Jā, var teikt, ka Latvijā sievietes ir dzirdējušas par šādu apakšveļu, bet vairums ir baidījušās pašas tiešām izmēģināt ko jaunu savās mēnešreižu dienās. Taču, kā redzam šobrīd, ir interese, tāpēc arī zīmola THATDAY mērķis ir vēstīt par to, kā mēnešreizes padarīt ilgtspējīgākas, vienkārši nomainot ierastās vienreizlietojamos preces uz daudzkārt mazgājamām apakšbiksēm, tādējādi novērst stereotipos un veidot pozitīvu tēlu sabiedrība par to, ka tie nav “pamperi”, bet gan veids, kā savu ikdienu vienkāršot, saudzējot dabu un ieekonomējot līdzekļus.”