Foto: Unplash.com
Dažādas preču vai pakalpojumu loterijas un izlozes ir populārs mārketinga instruments, kas nezaudē aktualitāti jau vairākus gadus. 71% Latvijas iedzīvotāju attieksme pret loterijām ir pozitīva – liecina BSMS/Norstat aptaujas dati.
Tikai 33% respondentu nekad nav piedalījušies loterijās, no tiem 28% latvieši un 43% krievu tautības pārstāvji. Loterijās viskārotākās ir naudas balvas, kam seko automašīnas, dāvanu kartes un gadžeti.
Preču vai pakalpojumu loterijas palīdz piesaistīt vairāk pircējus un aktīvāk virzīt produktu tirgū. Pēdējā pusgadā 13% aptaujāto ir piedalījušies loterijā vismaz vienu reizi, savukārt 10% – divas reizes.
Ir arī ļoti aktīvi loteriju cienītāji. Pēdējo sešu mēnešu laikā 17% respondentu ir piedalījušies loterijās trīs līdz piecas reizes, bet 16% – pat sešas un vairāk reizes. Visaizrautīgākie loteriju dalībnieki ir kurzemnieki, no kuriem 23% pēdējā pusgadā piedalījās vairāk nekā sešās loterijās.
“Daudzi, iespējams, būs pārsteigti, bet, neskatoties uz aizspriedumiem, loterijās piedalās gandrīz visi, neatkarīgi no izglītības vai ienākuma līmeņa,” norāda BSMS Mārketinga nodaļas direktors Deniss Ševeļovs.
Piedaloties loterijā, 78% visvairāk tīko iegūt naudas balvu, kam seko automašīna (44%), dāvanu kartes (26%) un gadžeti (21%). Interesanti, ka automašīna ir viskārotākā balva Pierīgas iedzīvotājiem, no kuriem 54% vēlētos loterijā laimēt auto, bet kopumā Latvijā šī šķiet vistīkamākā balva 44% aptaujāto. Likumsakarīgi, ka dažādus gadžetus loterijā laimēt vēlas katrs ceturtais respondents vecumā no 18 līdz 39 gadiem.
Tieši balvu vilinājumu kā loterijas panākumu iemeslu min arī Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcijas Licencēšanas nodaļas vecākā referente Inga Zommere, kura uzsver, ka loterijas ir veiksmīgs mārketinga rīks, jo dod pircējiem papildus bonusu.
I. Zommere novērojusi, ka agrāk ražotāji un pakalpojumu sniedzēji paši rīkoja loterijas, bet šobrīd to aizvien vairāk uztic mārketinga kompānijām.
Kopumā loterijām uzticas 48% Latvijas iedzīvotāju. Interesanti, ka vislojālākie pircēji, kas ir uzticīgi zīmolam un vienu un to pašu produktu loterijās piedalās vairākkārt, ir jauni cilvēki vecumā no 18 līdz 29 gadiem (20%), salīdzinot ar 12% visās vecuma grupās. Daudzi piedalās impulsīvi (38%), jo redzējuši loterijas reklāmu, bet citi dalību loterijā rūpīgi izvērtē, izpēta balvas un piedalās tikai gadījumos, kad viņiem balva patīk (20%).
“Loterijas ir patērētājiem saprotamas un vienkāršas, tāpēc tiek plaši izmantotas. Daži cilvēki pat seko līdzi saviem iecienītākajiem zīmoliem, gaida, kad būs jauna loterija,” stāsta mārketinga un loteriju eksperte, bijusī zīmola “Laima” vadītāja Simona Vikštrēma, akcentējot, ka loteriju mehānika gadu gaitā ir stabila, bet mainās pieeja, kā tiek stāstīts par loterijām, kā tās piedāvā pircējiem, piemēram, tagad papildu komunikācijai veikalos un tradicionālajiem medijiem tiek izmantoti sociālie mediji, zīmolu vēstneši, influenceri.