Foto: Unplash.com
Tūrisma nozares tendences un pasaules ekspertu prognozes liecina par izmaiņām ceļošanas ieradumos, iezīmējot gan ceļotāju arvien drosmīgāku atgriešanos pasaules izziņā, gan izmaksu turpmāku paaugstināšanos. Tūroperators “Novatours” apkopojis būtiskākos aspektus par 2021. gadu un 2022. gadu tūrisma nozarē.
2021.gada tendences
Covid-19 digitālā sertifikāta stāšanās spēkā tika stabilizējusi ceļošanas noteikumus, iedrošinot arvien vairāk cilvēku pārdomātai ceļošanai. Pasaule ir pielāgojusies jaunajai ceļošanas realitātei, ieviešot tūrisma nozarei obligātus drošības un higiēnas protokolus, kas arī veicina tūristu atgriešanos pasaules izzināšanā. Tāpat svarīgi, ka arī apdrošināšanas kompānijas un bankas ir pielāgojušās šīm izmaiņām un piedāvā īpašas Covid-19 apdrošināšanas polises.
Palielinās pieprasījums pēc tūroperātoru plānotiem ceļojumiem
Pandēmijas laikā vairāk cilvēku savu ceļojumu plānošanu uztic ceļojumu organizatoriem. Šī tendence turpināsies arī 2022. gadā, jo tūroperatori uzņemas daudz dažādu risku, nodrošina elastīgus nosacījumus ceļojumu plānu maiņai. Viņu pienākums atdot ceļotājiem naudu, ja ceļojumu pabeigt objektīvu iemeslu dēļ nebūtu iespējams. Tūroperatoriem ir arī obligātā garantijas apdrošināšana, kas ir viens no svarīgākajiem drošības pasākumiem ceļotāju interešu aizsardzībai.
Augstākas ceļojumu cenas, salīdzinot ar 2021.gadu
2021. gads deva iespēju doties atpūtas braucienus par zemākām cenām nekā iepriekš bija ierasts. Ārvalstu kūrorti un viesnīcas centās maksimāli palielināt ceļotāju skaitu un pēc iespējas ātrāk atgriezties ierastajā darbībā, tādējādi piedāvājot pakalpojumus par zemākām cenām. Cenas ietekmēja arī saasinātā konkurences vide, tāpēc piedāvājumā bija pieejami daudzi pēdējā brīža piedāvājumi.
Tomēr 2022. gads nesīs cenu paaugstināšanos. To ietekmē ne tikai inflācija vai degvielas cenu kāpums, bet arī kopējā situācija tūrisma nozarē. Aizgājušajā vasarā aktīvi ceļoja ne tikai Baltijas valstu iedzīvotāji. Pēc pauzes atvērās arī Rietumeiropas tirgi. Ceļotāji no Francijas, Lielbritānijas, Vācijas atgriezās savos iecienītākajos kūrortos.
Tie ir lieli tirgi, tāpēc to uzvedības ietekme ir būtiska gan uz piedāvājumu – pieprasījumu attiecību, gan uz gala cenu. Augstāku cenu iespējamība mudina cilvēkus iepriekš plānot savus ceļojumus un iegādāties tos par pieņemamām cenām, vienlaikus izvairoties no konkurences par iecienītākajām viesnīcām ar ceļotājiem no citām valstīm.
Pozitīvu emociju meklēšana neizzinātos galamērķos
Cilvēki ir noguruši no pandēmijas radītajiem ierobežojumiem, mainīgajām prasībām un noteikumiem. Tomēr viņi ne tikai atgriežas savos jau iecienītajos kūrortos, bet arī arvien aktīvāk meklē vēl neatklātas valstis un vietas, vēlas piedzīvot ko jaunu, raisīt pozitīvas emocijas. Vēlme un nepieciešamība pēc jauniem iespaidiem būs aktuāla arī 2022.gadā, tāpēc paredzam, ka vēl mazāk atklātajiem atpūtas galamērķiem tiks pievērsta liela uzmanība. Šo tendenci novērojām aizgājušajā gadā, kad pieauga ceļotāju interese par tādiem galamērķiem kā Melnkalne, Grieķijas sala Korfu, Portugāles sala Madeira.
Drošība
Lai gan cilvēki ir iemācījušies sadzīvot ar pandēmiju un pielāgoties jaunajai realitātei, drošības aspekti un nozīme joprojām ir kā vispārēja tendence 2022. gadā.
Ko sagaidīt 2022.gadā
2021.gads parādīja, cik dinamiska ir tūrisma nozare. Ja pirmajā ceturksnī vēl tika vērtēta darbības atsākšana, tad gada otrais un īpaši trešais ceturksnis nepārprotami iezīmēja strauju tūrisma tirgus atveseļošanos. Gada trešajā ceturksnī apkalpoto ceļotāju skaita ziņā tūrisma nozare pietuvojās pirmspandēmijas gadam.
Neskatoties uz vīrusa mutācijām, tūroperators paredz, ka cilvēki turpinās ceļot 2022.gadā, valstis periodiski piemēros papildu aizsardzības pasākumus, taču valstu robežas netiks slēgtas.