Foto: Pixabay
Lai izstrādātu Latvijas valsts tēla “missionLatvia” stratēģiju 2024. – 2026.gadam, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA) sadarbībā ar “Tribus Research” šā gada sākumā veica pētījumu desmit mērķa valstīs, kurā noskaidrots Latvijas atpazīstamības līmenis pasaulē. Pēc LIAA veiktā pētījuma rezultātiem atklājušies interesanti fakti un noskaidrotas biežākās asociācijas, kuras ārvalstu respondentiem rodas dzirdot vārdu Latvija.
Pētījums veikts šā gada janvārī un februārī aptaujājot vairāk nekā 38 tūkstošus Somijas, Zviedrijas, Norvēģijas, Dānijas, Lielbritānijas, Vācijas, Beļģijas, Amerikas Savienoto Valstu (ASV), Dienvidkorejas un Japānas iedzīvotājus ekonomiski aktīvajā vecumā no 18 līdz 64 gadiem.
Latvijas atpazīstamības līmenis
Desmit valstīs veiktais Latvijas valsts atpazīstamības pētījums apliecina, ka Latviju Eiropas valstīs zina katrs otrais jeb 50% aptaujāto. Amerikas Savienotajās Valstīts Latviju zina gandrīz trešā daļa 31% respondentu, bet Dienvidkorejā 19% un Japānā 11% aptaujāto.
Latvijas atpazīstamības līmenis mērīts atkarībā no zināšanu līmeņa par Latviju un secināts, ka 5% respondentu par Latviju zina daudz, 36% zina nedaudz, 38% zina tikai nosaukumu un 20% par valsti nezina neko. Kopumā noskaidrots, ka 43% aptaujāto zināšanas par Latviju pēdējo piecu gadu lakā ir pieaugušas.
Visbiežāk zināmie fakti par Latviju
Pētījumā noskaidroti visbiežāk zināmie fakti par Latviju un secināts, ka vispārējām ārvalstu iedzīvotāju zināšanām pēdējos gados ir tendence pieaugt. Aptaujātie respondenti visbiežāk minējuši, ka Latvija ir viena no Baltijas valstīm, šo atbildi norādot 64% gadījumu, populāra atbilde arī bijusi, ka galvaspilsēta ir Rīga, kuru norādījuši 59% aptaujāto. Bieži minēti arī fakti, ka valsts ir bijusī PSRS republika 55% un, ka tā atrodas Austrumeiropā – 53%.
Iespaids par Latviju
LIAA veiktais pētījums atklāj, ka 64% jeb gandrīz divām trešdaļām aptaujāto iespaids par Latviju ir labs, šādu atbildi visbiežāk norādījuši uzņēmēji, vadītāji, pašnodarbinātie un respondenti ar vidēji augstiem vai augstiem ienākumiem, savukārt, vien 2% norādījuši, ka viņiem iespaids par Latviju ir slikts. Rezultāti liecina, lai gan kopumā visās valstīs iespaids par Latviju ir labs, vispozitīvākais tas ir Amerikas Savienotajās Valstīts, Lielbritānijā un Vācijā.
Īpašības, kas saistās ar Latvijas tēlu
Aptaujātie respondenti desmit mērķa valstīs norādījuši, ka Latvijas stiprās puses ir skaista daba (56%) un pilsētas (42%). Mazāk kā puse jeb 41% aptaujāto norādījuši, ka Latvija ir tūristiem draudzīga valsts. Tāpat atklājas, ka nedrošība un nabadzība nav Latvijai sevišķi raksturīgas, jo šīs asociācijas norādījuši attiecīgi 14% un 5% aptaujāto.
Iegūtie dati ļauj arī secināt, ka ārvalstnieku vērtējumā Latvija ir tūristiem draudzīga, zaļa un ar mežiem bagāta valsts, kurā ir skaista daba un pilsētas kā arī salīdzinoši vēss klimats.
Pētījumā respondentiem tika vaicāts, ar kādām nozarēm viņiem saistās Latvija. Šajā jautājumā 41% aptaujāto atzina, ka Latvija visbiežāk saistās ar tūrismu, otrā populārākā atbilde, 22% gadījumu, bijusi pārtika un kulinārija, savukārt, 19% norādījuši mūzika, filmas un kultūra. Tomēr 26% no aptaujātajiem nespēja norādīt nevienu nozari.
Tāpat pētījums atklāja, ka 61% respondentu nākotnē vēlētos apmeklēt Latviju, 56% labprāt nogaršotu Latvijas ēdienus un 40% izbaudītu Latvijas kultūru (mūziku, mākslu u.c.), kas ļauj secināt, ka ārvalstu iedzīvotajiem ir interese par Latviju.
Latvijas biznesa un ilgtspējas vērtējums
Globālu izaicinājumu kontekstā Latvija visbiežāk tiek uztverta kā valsts, kas iestājas par dabas un ilgtspējas vērtībām un rīkojas starptautiska kopējā labuma vārdā, tomēr šis virziens ir jāstiprina – aptuveni trešā daļa aptaujāto piekrīt šiem apgalvojumiem. Zaļā enerģija, ilgtspējīgi risinājumi un prakse šobrīd nav tās jomas ar kurām Latviju saista starptautiskā vidē.
Pētījums atklāj, ka 48% aptaujāto uzskata, ka biznesa vide Latvijā ir stabila, savukārt vien 9% apgalvo pretējo, norādot, ka tā ir nestabila. ASV un Vācijas iedzīvotājiem ir vislabākais priekšstats par biznesa vides stabilitāti Latvijā. Vissliktākais priekšstats – Japānas un Dienvidkorejas iedzīvotājiem. Būtiski, ka uzņēmējiem, vadītājiem un pašnodarbinātajiem biežāk nekā pārējiem ir pozitīvs priekšstats par biznesa vides stabilitāti Latvijā.
Lasiet arī: Dziesmu svētku lielkoncertā izpildīs Ukrainas himnu
Uzņēmējdarbības un inovāciju kontekstā Latvijas tēls tiek saistīts ar investīciju piesaistes potenciālu 29% gadījumu, taču zināšanas par biznesa vidi un ekonomisko attīstību ir jāstiprina – Latvija reti saistās ar inovācijām, tehnoloģijām un ekonomisko attīstību, zināšanu par inovācijām un biznesa vidi trūkst.