Foto: Facebook @Baložu kūdras bānītis
Baložu kūdras bānītī – šaursliežu dzelzceļā, kuru atjauno un uztur brīvprātīgie entuziasti, nedēļas nogalē – 14. oktobrī – notika pēdējā ekskursija, kas aizvadīta solidarizējoties ar Ukrainu. Jau pirms ekskursijas pār “Facebook” ierakstu par minēto pasākumu sāka gāzties milzīgs negāciju vilnis.
“Šī ekskursija būs īpaša, brauksim gan divjūgā ar ESU2a lokomotīvi un TU8 lokomotīvi, gan arī šo pasākumu aizvadīsim Ukrainas atbalsta noskaņā! Tieši tādu pašu zaļo ESU2a lokomotīvi, kāda šodien vedīs jūs ekskursijā, mēs vēlamies noziedot Ukrainai, jo tā ir lokomotīve-ģenerators, ar iespaidīgu 50 kW trīsfāzu ģeneratoru. Gaivoronas šaursliežu dzelzceļā un pilsētā ļoti noderētu šāds mobils lieljaudas ģenerators, lai pārdzīvotu nākošo ziemu un briestošos draudus energosistēmai,” vēstīja ieraksts, informējot par gaidāmo pasākumu.
“Vilciens uz nekurieni”, “Kad šitas cirks reiz beigsies”, “Vajadzēja vēl Izraēlas karogu uzlikt”, “Slimi”, “Bez atpakaļbiļetes”, “Pretīgi skatīties”, “Jūs varat ziedot visu vilcienu, atstājiet Latvijas karogu mājās”. Tie ir tikai daži no daudziem simtiem viedokļu, kurus pauda sociālā tīkla lietotāji, diezgan bieži krievu valodā, papildinot tos ar dažādām nievājoša veida mēmēm un emocijzīmītēm.
“Tieši šīs unikālās konstrukcijas dēļ 2022.gada nogalē bānīša entuziastam radās ideja, ka šāda lokomotīve varētu noderēt Ukrainai. Ja daļa no “Facebook” ieraksta komentētājiem acīmredzot pat nespēja izprast lokomotīves funkciju un ziedojumu vākšanas mērķi, tad vairāki acīgie pamanījās aizrādīt: “Padomju tehnika”! Vai tehnikai ir kas slikts, ja tā kalpo cēlam mērķim? Vai ukraiņi, eksistenciāli aizstāvoties, nelieto padomju laiku tehniku un munīciju?” retoriski vaicā biedrība “Bānīša Draugu klubs”.
“Šādu viedokļu gūzmu un apriešanu jau varēja gaidīt. Bet vai tas ir iemesls nedarīt? 2023.gada sākumā sekoja komunikācija ar kolēģiem – dzelzceļa entuziastiem Ukrainā, kā arī personīgs brauciens uz Gaivoronu ar humanitāro palīdzību, tikšanās ar pašvaldības pārstāvjiem, 120 km garā vietējā šaursliežu dzelzceļa pārstāvjiem, iejušanās viņu ikdienas gaitās, gaisa trauksmēs, situācijas nestabilitātē, arī karavīra bērēs,” informē biedrība, piebilstot, ka sadarbībā ar Ziedot.lv tapa projekts “Lokomotīve ESU2a Ukrainai”, un līdz ekskursiju dienai jau bija savākti 5 000 eiro, kas ir lielākā daļa no lokomotīves cenas, taču līdzekļi nepieciešami arī iekraušanas un pārvešanas organizēšanai, kopumā vēl 10 000 – 12 000 eiro.
“Cenšoties noriet karavānu, suņi sacēla troksni, un piecēla tos, kas vēl nezināja, ka šāda karavāna iet. Tā arī mēs lūdzam – atbalstīt ar ziedojumiem, lai sasniegtu šo mērķi vēl šajā gadā, jo ukraiņi diemžēl sagaida, ka sāksies jauns triecienu vilnis energotīkliem. Gaivoronas pilsētā no energoapgādes ir atkarīgs gandrīz viss – ja nav elektrības, pilsētas dziļurbumi nestrādā un momentā nav ūdens. Bēgļu centrā ir tikai elektriskās virtuves plītis drošības apsvērumu dēļ, slimnīcas autonomais ģenerators spēj nodrošināt tikai pašu akūtāko patērētāju barošanu. Vajadzību ir daudz, un tās ietekmē tūkstošu cilvēku dzīves, un šī viena lokomotīve spēj daļēji, bet jūtami tās risināt! Paldies tiem, kas gan mūs finansiāli atbalsta, gan arī raksta pozitīvus komentārus un diskutē ar negāciju autoriem. Kopā mēs esam spēks, un uzvara būs mūsu,” norāda biedrībā.
Portālā “Ziedot.lv” lokomotīvei šobrīd saziedoti 5188 eiro.
Portālā par projektu teikts: “Baltijas valstu šaursliežu dzelzceļu entuziastu kopīgi organizētā palīdzība Ukrainai – Gaivoronas pilsētai un tās 78 km garajam šaursliežu dzelzceļam. Bēgļu ceļi no Ukrainas austrumiem un dienvidiem ved uz Gaivoronu, un šaursliežu dzelzceļš Gaivorona-Rudņica ļauj tālāk pārsēsties tālsatiksmes vilcienā virzienā uz Ternopiļu-Ļvivu-Užgorodu. Pilsēta nodrošina gan īstermiņa bēgļu izmitināšanu, gan arī daļa bēgļu (~3 tūkst.) ir apmetušies Gaivoronā uz pastāvīgu dzīvi. Saspringtākajos brīžos pilsētā vienlaikus uzturējās līdz 5000 bēgļu. Bēgļu centros elektroapgāde nodrošina visu ikdienas sadzīvi, īpaši ēdiena pagatavošanu. Pilsētas ūdensapgāde pārtrūkst elektroapgādes traucējumu laikā. Pilsētas slimnīca palīdz gan bēgļiem, gan pārējiem Gaivoronas iedzīvotājiem – tās noslodze ir augusi, tajā pat laikā energoapgāde rezervēta ar ģeneratoru tikai pašiem kritiskākajiem patērētājiem. Šīs akūtās vajadzības palīdzēs atrisināt lokomotīve – elektrostacija ESU2a, ar jaudu 50 kW!”
Ziedot iespējams šeit.
Lasiet arī: Latkovskis: Viltus ziņu īpatsvars ir jau kādi 98% no visām Krievijas ziņām