Foto: Pexels

Drīzumā gaidāms Konkurences padomes lēmums, kas ietekmēs ikvienu auto īpašnieku Latvijā. Konkurences tirgus uzraugi ir atzinuši, ka OCTA  tirgū desmit gadus nebija  ļauts ienākt jaunam apdrošinātājam un tas ir bijis smags konkurences pārkāpums. Biedrība, kurā apvienojušies pārējie apdrošinātāji sodam piekrīt, taču soda naudas  samaksāšana uzlikta uz OCTA polises pircēju pleciem, vēsta TV3 raidījums “Nekā personīga”.  

Pirms diviem gadiem “Nekā personīga” stāstīja par apdrošināšanas kompāniju “Balcia”, kas gribēja kļūt par labi pelnošā OCTA biznesa dalībnieci. Tas pircējiem būtu ieguvums. Obligāto civiltiesisko apdrošināšanu Latvijā piedāvā astoņi apdrošinātāji,  un konkurenci  palielinātu vēl viena.  Pērn OCTA parakstītās prēmijas Latvijā bija vairāk nekā 108 miljoni eiro, un publiskie pārskati Latvijā rāda,  ka vairākums tirgus dalībnieku strādāja ar peļņu

Tomēr “Barčai” saskārās ar pretestību. Tai  bija izsniegta darbības licence, taču, lai uzsāktu OCTA polišu tirdzniecību, firmai bija jāiestājas privātā biedrībā “Latvijas transporta apdrošinātāju birojs” un jāsamaksā 137 tūkstošus liela iestāšanās maksa. Šai biedrībai valsts uzticējusi rūpēties par OCTA garantiju fondu, kas sedz neapdrošinātu auto radīto kaitējumu.

Pēc Finanšu un kapitāla tirgus komisijas datiem, netiešā veidā būtiska līdzdalība “Balcia” kapitālā ir brāļiem Gintam, Paulam un Martam Dandzbergiem. Viņiem savulaik piederēja apdrošināšanas firma “BTA”, kas bija šīs biedrības biedrs un  piekrita iestāšanas maksām. No šiem  maksājumiem  pamatā tiek uzturētas un attīstītas OCTA IT sistēmas. 2021.gadā, kad ar  brāļiem  Dandzbergiem saistītā firma  “Balcia” kā jauns spēlētājs atgriezās tirgū, tā lielo iestāšanās naudu maksāt negribēja.  Biedrības vadītājs  tobrīd bija pārliecināts, ka neielaižot tirgū jaunu spēlētāju, rīkojas likumīgi.

“Balcia” vērsās tiesā un Konkurences padomē, lai tā pasaka, vai šādu barjeru likšana nav OCTA tirgu kropļojoša. Pagājušā gada februārī Augstākās tiesas Senāts pieņēma “Balcia” labvēlīgu lēmumu.

Senāts pateica, ka biedrība ir padota Finanšu ministrijai un tā pilda OCTA likumā deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu. Maijā Finanšu ministrija atzina, ka biedrība nebija tiesīga prasīt iestāšanās maksu un  “Balcia” uzsāka OCTA polišu tirdzniecību.

Tomēr Konkurences padome ir saskatījusi pārkāpumus, kas radījušas negatīvas sekas konkurencei, un par jauna OCTA tirgus dalībnieka ienākšanas kavēšanu uzraugi piemēros biedrībai naudas sodu. “Nekā personīga” zināms, ka  konkurences uzraugu izmeklēšana ir noslēgusies  biedrībai nelabvēlīgi.  Tā   pārkāpumam piekrīt,  ir gatava izlīgt un  samaksāt soda naudu. Neoficiāli zināms, ka tie būs gandrīz   400 000 eiro. Soda naudu, kas jānomaksā Konkurences padomei, Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) iekļāvis nākamā gada budžetā.

Lasiet arī: Nedēļas horoskops: 8. – 14. decembris

Kompānija “Balcia” uzsver, ka nākamā gada LTAB budžetā ir nepamatoti palielināts biedru naudas maksājums, kā arī apdrošinātājiem tiks paaugstināti obligātie atskaitījumi no katras pārdotās OCTA polises. Tas nākamgad sadārdzinās OCTA polises cenas, ir pārliecināts apdrošinātājs.

Seko mums arī Facebook, X, Instagram un Draugiem!

Saistītās tēmas: BarčaiCenaOCTA

youtube icon
Abonēt youtube