Foto: B.S.L. Infra
Kopuzņēmums “RB Rail” AS, kas sadarbībā ar “Rail Baltica” projekta īstenotājiem koordinē arī Eiropas Savienības finansējuma pieteikumu sagatavošanu un iesniegšanu, informē, ka “Rail Baltica” projektam piešķirti 295,5 miljoni eiro papildu finansējuma no Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (EISI) uzsaukuma šajā daudzgadu budžeta periodā.
Piešķirtais finansējums tiks novirzīts būvniecības un tehnisko darbu īstenošanai Igaunijā, Latvijā un Lietuvā, tostarp dzelzceļa pamattrases izbūvei, elektroapgādes sistēmu projektēšanai un pārrobežu projekta koordinācijai. No kopējās summas aptuveni 47,1 miljoni eiro ir piešķirti Igaunijai, 153,5 miljoni eiro – Latvijai, un 94,9 miljoni eiro – Lietuvai. Piešķirtās summas katrai dalībvalstij ietver arī koordinatora “RB Rail” AS finansējumu.
Magda Kopčinska, Eiropas Komisijas Mobilitātes un transporta ģenerāldirektorāta ģenerāldirektore uzsvēra: “Piešķirot vairāk nekā 295 miljonus eiro “Rail Baltica” projektam un līdzvērtīgu summu ieguldot darbos uz blakus esošās E75 dzelzceļa līnijas Polijā, Eiropas Komisija atkārtoti apliecina apņemšanos integrēt Baltijas valstis plašākā Eiropas dzelzceļa tīklā. Pārrobežu savienojamības stiprināšana starp Baltijas valstīm, Poliju un citām ES dalībvalstīm uzlabos dzelzceļa transporta efektivitāti un drošību, vienlaikus veicinot ekonomisko konkurētspēju visā kontinentā.”
“Šis finansējums nāk būtiskā brīdī “Rail Baltica” projektam,” norāda Marko Kivila, “RB Rail” AS pagaidu izpilddirektors un valdes priekšsēdētājs. “Tas ļauj mums turpināt būvniecību bez kavējumiem, īpaši tajos posmos, kur darbi jau notiek visās trīs Baltijas valstīs. Pateicamies visām dalībvalstīm par atbalstu balsojumā. Ņemot vērā pieejamo finansējuma apjomu, mēs pieteicām tās aktivitātes, kas šobrīd ir vislabāk sagatavotas īstenošanai.”
Šī summa ir maksimāli pieejamais finansējums šajā uzsaukumā, ņemot vērā pieejamos budžeta ierobežojumus. Jūlijā plānots uzsākt diskusijas par finansēšanas līguma tvērumu un tajā iekļautajām aktivitātēm.
Eiropas Savienošanas instrumenta piešķirtais finansējums nodrošina projekta turpmāku virzību. Šobrīd būvdarbi notiek aptuveni 160 kilometru garos pamattrases posmos, vienlaikus turpinās darbs pie dzelzceļa apakšsistēmu ieviešanas: elektrifikācijas iepirkuma process ir noslēdzies un līgums ir parakstīšanas stadijā, savukārt kontroles-komunikācijas un vadības sistēmu iepirkumi vēl norit.
Plānots, ka līdz 2025.gada beigām būvniecības stadijā būs aptuveni 43% no “Rail Baltica” pamattrases. Līdz šim projektam ir nodrošināts vairāk nekā 4 miljardu eiro finansējums, kur nozīmīgu daļu veido Eiropas Savienības un dalībvalstu ieguldījums. Ņemot vērā inflācijas izraisīto izmaksu pieaugumu, “Rail Baltica” apsver papildu finansēšanas mehānismus, tostarp publiskās un privātās partnerības (PPP) modeļus un Eiropas Savienības Militārās mobilitātes fonda līdzekļu piesaisti.
“Rail Baltica” progress
Igaunijā ir parakstīti līgumi par visas “Rail Baltica” trases būvniecību no Tallinas līdz Latvijas robežai. Šobrīd darbi jau notiek vairāk nekā 100 kilometru garā posmā starp Tallinu (Īlemiste) un Tootsi. Visi nepieciešamie būvatļauju dokumenti šiem posmiem ir saņemti. Papildus Igaunijas valdība ir atļāvusi sākt sagatavošanās darbus apmēram 40 kilometru garumā Pērnavas apriņķa dienvidos. Tas nozīmē, ka šajā teritorijā tagad var turpināt plānošanu un citus darbus, kas vajadzīgi, lai nākotnē sāktu būvniecību.
Latvijā būvniecība turpinās Rīgas Centrālajā stacijā un pie lidostas. Pabeigta pagaidu sliežu ceļu izbūve un notiek signalizācijas sistēmu darbi. Pavasarī atsākti darbi stacijas dienvidu daļā ar mērķi nodot šo posmu pasažieru satiksmei līdz 2027.gada vasarai. Rail Baltica dienvidu posmā Latvijā uzsākta būvniecība pie Iecavas, kur top infrastruktūras apkopes punkts un pagaidu loģistikas centrs. Notiek uzbēruma izbūve, pievedceļu ierīkošana, zemes darbi un pagaidu biroja uzstādīšana. Objektā plānoti arī grāvju tīrīšanas un ēku demontāžas darbi. Teritorija kalpos kā atbalsta punkts būvdarbiem posmā no Misas līdz Lietuvas robežai.
Lietuvā būvdarbi norit pamattrases posmā pie Jonavas, kur tiek izbūvēti vairāk nekā 46 kilometri dzelzceļa uzbēruma un ar to saistītās infrastruktūras. Papildus ir izsludināti iepirkumi vēl 68 kilometru garam posmam, tostarp 10 kilometru daļai, kur drīzumā plānota sliežu ieklāšana. Projektēšana posmā no Kauņas līdz Ramigalai tuvojas noslēgumam, turpinās arī zemes iegādes process. Turpinās jauna tilta pār Neres upi būvniecība. Reģionālo staciju plānošana ir pabeigta, un notiek gatavošanās nākamajiem infrastruktūras iepirkumiem, kas paredzēti 2025.gadā.
Lasiet arī:
VIDEO | Ainars Bumbieris noslēdz vienu dzīves ciklu un izdod par to dziesmu
Maestro atklāj, par ko viņam šodien neērti un pat kauns runāt
Brīdina par bīstamām straumēm Rīgas jūras līcī, kas veidojas tieši tādā dziļumā, kur cilvēki peldas
Astoņas pašmāju slavenības dosies pārgājienā uz arhipelāgu starp Norvēģiju un Ziemeļpolu
13 gadus vecs auto un divi velosipēdi – zināms, kas jaunam Rīgas mēram maciņā
Rīgas domē ievēlētie Briedis un Rosļikovs jau pirmajā dienā neierodas darbā