Foto: Pexels
Latvijas sabiedrībā sašutumu un uztraukumu izraisījis ceturtās klases skolēniem domāts mācību materiāls, kurā cita starpā lietoti tādi jēdzieni kā “trans, dzimtes kvīri, nebināra identitāte, dzimuma identitāte”. Lai gan šobrīd – pēc sociālajos tīklos paustā sašutuma – skandalozais materiāls no vietnes ir izņemts, iepriekš tam varēja piekļūt jebkurš skolēns.
Politiskā spēka “Apvienotais saraksts” deputāti vērsušies Saeimas prezidijā ar iesniegumu, prasot izglītības un zinātnes ministrei Andai Čakšai paskaidrojumus par Valsts izglītības un satura centra metodiskā materiāla “Seksuālā izglītība – jautājumi un atbildes” sagatavošanu un publicēšanu lietošanai izglītības iestādēs, informē partija.
Valsts izglītības un satura centrs (VISC) par Eiropas Sociālā fonda līdzekļiem projekta „Kompetenču pieeja mācību saturā” ietvaros ir izstrādājis metodisko materiālu “Seksuālā izglītība – jautājumi un atbildes”. Metodiskais materiāls bija publicēts mācību plānošanas e-vidē MAPE ar norādi, ka tas ir piemērots skolēniem no 4. klases līdz vidusskolai. Pēc aktīviem vecāku un sabiedrības pārstāvju iebildumiem sociālajos tīklos, skolu vecāku padomēs un skolām adresētos iesniegumos, materiāls no publiskās vides ir izņemts.
“Nav pieļaujams, ka deviņus līdz desmit gadus veciem bērniem tiek sniegta informācija, kam viņi nav mentāli un emocionāli gatavi, un tāpat nav pieļaujams, ka sociālā dzimuma ideoloģija ienāk skolā un tiek pasniegta tik maziem bērniem,” uzskata deputāts Česlavs Batņa (AS).
Metodiskā materiāla ievadā norādīts, ka tas veidots, lai palīdzētu skolotājiem īstenot Ministru kabineta noteikumos noteiktos plānotos skolēnam sasniedzamos rezultātus ar seksuālo izglītību saistītajā mācību saturā.
Metodiskais materiāls ietver gan saturisko daļu, gan video materiālus. Iepazīstoties ar metodiskā materiāla saturu, secināms, ka Ministru kabineta noteikumos nav atrodami konkrēti sasniedzamie rezultāti par tematiem, kādi ir minēti metodiskajā materiālā. Turklāt metodiskajā materiālā tiek lietoti tādi jēdzieni kā “dzimte, trans, cis, dzimtes kvīri, nebināra identitāte, dzimuma identitāte” un citi, kuru apguvi nenosaka iepriekšminētie Ministru kabineta noteikumi par izglītības standartu. Tāpat, metodiskais materiāls ir pretrunā starptautiskajiem normatīviem dokumentiem par vecāku tiesībām izvēlēties kādu izglītības saturu tie izvēlas saviem bērniem, skaidro partijā.
Lasiet arī: Hitlers: jauni fakti un atklājumi par Trešā reiha fīrera dzīvi
Metodiskais materiāls izstrādāts par līdzekļiem, ko bija iespējams veltīt cita kvalitatīva mācību satura izstrādei, kura Latvijā joprojām katastrofāli trūkst, norāda partijā. Tās deputāti lūdz izglītības un zinātnes ministri skaidrojumu metodiskā materiāla nepieciešamību, it sevišķi vecumposmam no 4. klases, kā arī norādīt izmaksas un atbildīgos par materiālu gatavošanu. Politiskais spēks vēlas zināt, cik liels finansējums tika izlietots konkrētā metodiskā materiāla sagatavošanai (visi ar metodiskā materiāla sagatavošanu saistītie izdevumi, iesniedzot visas tāmes), un uz kādiem pētījumiem ministrija ir balstījusies, uzskatot šādu saturu par piemērotu deviņus vai desmit gadus veciem bērniem. Tāpat politiķus interesē, kuri normatīvie dokumenti nosaka, ka mācību saturs par seksuālo izglītību, kāds ir metodiskajā materiālā, ir atbilstošs pamatskolas skolēniem, kura amatpersona saskaņoja un akceptēja metodiskā materiāla saturu pirms tā publicēšanas.