Foto: Valsts kanceleja/Flickr
Otrdien, 17.jūnijā, Ministru kabinets pieņēma lēmumu atbalstīt ietvara līguma parakstīšanu ar apvienību “COBELEC Rail Baltica” par “Rail Baltica” dzelzceļa līnijas elektrifikācijas apakšsistēmas izbūvi visā projekta koridorā. Šis līgums tiek slēgts ar visām trim Baltijas valstīm un tā kopējā vērtība Baltijas mērogā sasniedz 1,765 miljardus eiro (bez PVN).
Tas ir lielākais un tehnoloģiski sarežģītākais vienotais līgums “Rail Baltica” projektā līdz šim, kas tiks noslēgts kopuzņēmuma “RB Rail” AS vadībā. Līguma summa un darbu posmi tiks pasūtīti atbilstoši pieejamā finansējuma apjomam – gan EISI ietvaros, gan valsts līdzfinansējuma vai citu finansējuma avotu ietvaros, informē “RB Rail” AS.
“Rail Baltica” elektrifikācijas darbi tiks īstenoti visā jaunizbūvējamā 1435 mm platuma dzelzceļa posmā – no Tallinas Igaunijā līdz Lietuvas-Polijas robežai, tostarp arī maršrutā no Kauņas līdz Viļņai. Šīs sistēmas mērķis ir nodrošināt drošu, efektīvu un ilgtspējīgu vilces elektroenerģiju visam “Rail Baltica” koridoram, atbilstoši vismodernākajiem Eiropas standartiem.
Elektrifikāciju veiks starptautiskā uzņēmumu apvienība “COBELEC Rail Baltica”, kurā ietilpst ELECNOR un COBRA – uzņēmumi ar pieredzi lielu enerģētikas un infrastruktūras projektu realizācijā. Tiks īstenota “projektē un būvē” pieeja, kurā viens izpildītājs būs atbildīgs gan par tehniskā risinājuma izstrādi, gan par tā īstenošanu.
Elektrifikācijas apakšsistēma ietvers virkni būtisku komponentu. Plānots izbūvēt dzelzceļa gaisvadu kontakttīklu visā līnijas garumā, augstsprieguma apakšstacijas ar modernu SFC (Static Frequency Converter) tehnoloģiju, kā arī elektroenerģijas kontroles un vadības centru (ECCS). Izmantojot SFC risinājumus, tiks nodrošināta stabila, sinhronizēta un dinamiska elektrības padeve visai līnijai, neatkarīgi no vilcienu kustības intensitātes vai infrastruktūras lokalitātes. Tāpat elektrifikācijas projektēšanā un būvniecībā tiks integrētas sistēmas inženierijas metodes, BIM (Building Information Modelling) un GIS (ģeotelpiskās informācijas sistēmas), kā arī tiks pielāgoti risinājumi energoefektivitātei un dzīves cikla izmaksu optimizācijai. Šī pieeja ļaus “Rail Baltica” ne vien izpildīt stingras vides aizsardzības un ekspluatācijas prasības, bet arī būtiski samazināt ekspluatācijas izmaksas nākotnē, norāda uzņēmumā.
Tiek uzsvērts, ka “Rail Baltica” elektrifikācija ir viena no būtiskākajām projekta sastāvdaļām – tikai ar šīs sistēmas ieviešanu iespējams nodrošināt ātru, videi draudzīgu un uzticamu dzelzceļa transportu. Tā samazinās atkarību no fosilajiem resursiem, palīdzēs sasniegt Eiropas Zaļā kursa klimata mērķus un būtiski mazinās transporta radītās emisijas reģionā. Salīdzinot ar tradicionālu dīzeļvilcienu, elektrificēts dzelzceļš nodrošina līdz pat 90% mazākas CO₂ emisijas uz vienu pārvadāto vienību.
Elektrifikācijas izbūve tiks īstenota posmos – pirmais posms plānots līdz 2030.gadam, otrais līdz 2040.gadam, taču darbi tiks uzsākti tikai tad, kad būs nodrošināts finansējums un izpildīti visi priekšnosacījumi.
“Rail Baltica” elektrifikācijas apakšsistēmas projektēšanas un būvniecības līgumslēdzējs ir “RB Rail” AS, maksātājs par Latvijas Republikā veiktajiem darbiem ir SIA “Eiropas dzelzceļa līnijas”. SIA “Eiropas dzelzceļa līnijas” ir atbildīgā institūcija par “Rail Baltica” enerģijas apakšsistēmas projektēšanas un būvniecības līguma izpildi – darbu pasūtījumiem, veikto darbu uzraudzību un maksājumu veikšanu par Latvijas Republikā veiktajiem darbiem.
Lasiet arī:
VIDEO | Ne visi Saeimas deputāti izturētu alkohola reibuma pārbaudi, atzīst Mieriņa
Briedis cer, ka specdienesti uz partijas biedra Rosļikova izkliedzieniem Saeimā «reaģēs, kā vajag»
Sadala mantu un nenēsā laulības gredzenu – Elita Mīlgrāve atklāj, kas noticis
Viens domē, otrs ministrijā – veselības ministra sieva Linda Abu Meri kļuvusi par deputāti
Latvija izteiks oficiālu piedāvājumu Igaunijas un Lietuvas partneriem ieguldīt līdzekļus airBaltic