Latvijā šogad novembrī salīdzinājumā ar oktobri patēriņa cenas pieaugušas par 0,2%, bet gada laikā – šā gada novembrī salīdzinājumā ar 2015.gada novembri – inflācija sasniegusi 1,3%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.
Savukārt pēdējo 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, novembrī bija 0%.
Statistikas pārvaldē informēja, ka 2016.gada novembrī, salīdzinot ar oktobri, precēm cenas pieauga par 0,4%, bet pakalpojumiem samazinājās par 0,2%, savukārt salīdzinājumā ar pagājušā gada novembri precēm cenas augušas par 0,6%, bet pakalpojumiem – par 2,9%.
Lielākā ietekme uz cenu pārmaiņām novembrī salīdzinājumā ar oktobri bija cenu kāpumam pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, kā arī cenu kritumam apģērbam un apaviem, ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem.
Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas pieauga par 1,2%. Lielākā ietekme uz cenu kāpumu pārtikas grupā bija pienam, sieram un olām. Sadārdzinājās svaigie dārzeņi, svaigie augļi, sviests, žāvēta, sālīta vai kūpināta gaļa, saldumi, gaļas izstrādājumi, olīveļļa un kafija. Savukārt cenas samazinājās mājputnu gaļai, svaigām vai atdzesētām zivīm, augu eļļai un kartupeļiem.
Alkoholisko dzērienu vidējais cenu līmenis mēneša laikā samazinājās par 0,6%, ko ietekmēja akcijas vīnam un stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem. Tabakas izstrādājumiem cenas pieauga par 0,1%.
Apģērbiem cenas novembrī samazinājās par 1,2%, bet apaviem – par 1,7%.
Novembrī ar mājokli saistītās preces un pakalpojumi bija par 0,2% lētāki nekā mēnesi iepriekš. Cenas samazinājās materiāliem mājokļa uzturēšanai un remontam, mājokļa īres maksai.
Transporta grupā vidējais cenu līmenis mēneša laikā palielinājās par 0,6%, ko galvenokārt ietekmēja cenu kāpums degvielai par 1,8%. Sadārdzinājās rezerves daļas un piederumi personiskajiem transportlīdzekļiem, kā arī autovadīšanas kursi.
Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums novembrī bija ziediem, laikrakstiem un žurnāliem, grāmatām, personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem, kamēr cenas samazinājās kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem un farmaceitiskiem produktiem.
Savukārt lielākā ietekme uz vidējo patēriņa cenu līmeni 2016.gada novembrī, salīdzinot ar 2015.gada novembri, bija cenu kāpumam pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, veselības aprūpei, atpūtai un kultūrai, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, kā arī cenu kritumam ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem.
Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu vidējais cenu līmenis šogad novembrī, salīdzinot ar pagājušā gada attiecīgo mēnesi, palielinājās par 2,6%. Cenas pieauga pienam, sieram un olām, gaļai un gaļas izstrādājumiem, cukuram, maizei un graudaugiem, sviestam, saldumiem, svaigām vai atdzesētām zivīm, sālim un garšvielām, ievārījumam un medum, kā arī atspirdzinošajiem dzērieniem, savukārt cenas samazinājās kafijai, augu eļļai, svaigiem dārzeņiem, kartupeļiem un svaigiem augļiem.
Tabakas izstrādājumiem cenas gada laikā pieauga par 5,2%, bet alkoholisko dzērienu vidējais cenu līmenis samazinājās par 0,2%.
Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem cenas gada laikā samazinājās par 1,5%. Lētāka kļuva siltumenerģija, dabasgāze, cietais kurināmais, mājokļa īres maksa, materiāli mājokļa uzturēšanai un remontam. Savukārt sadārdzinājās mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumi, atkritumu savākšana, mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi, kanalizācijas pakalpojumi, ūdensapgāde.
Vidējais cenu līmenis veselības aprūpei gada laikā palielinājās par 2,8%, ko galvenokārt ietekmēja cenu kāpums farmaceitiskajiem produktiem, zobārstniecības, kā arī ārstu speciālistu pakalpojumiem.
Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem cenas pieauga par 1,3%, ko galvenokārt ietekmēja cenu kāpums degvielai par 3,1%. Cenas palielinājās arī personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam, toties cenas samazinājās rezerves daļām un piederumiem personiskajiem transportlīdzekļiem, pasažieru aviopārvadājumiem, kā arī pasažieru pārvadājumiem pa autoceļiem.
Kompleksie atpūtas pakalpojumi kļuva par 7,7% dārgāki. Cenas pieauga arī kultūras pakalpojumiem, laikrakstiem un žurnāliem, ziediem, atpūtas un sporta pakalpojumiem. Cenas gada laikā samazinājās audio un video iekārtām.
Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu pieaugums bija ēdināšanas pakalpojumiem, telekomunikāciju pakalpojumiem, personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem.