Šodien Finanšu ministrijas (FM) pārstāvji prezentēja valsts pārvaldes sociāli informatīvo kampaņu jeb pretkrāpšanas kustību – “#atkrāpies”, ar mērķi cīnīties pret ēnu ekonomiku, korupciju un citām negodprātīgām darbībām, kas ietekmē valsts budžetu un kopējo sabiedrības labklājību.
Kustības ilgtermiņa uzdevums ir panākt iedzīvotāju nulles toleranci pret krāpšanos mūsu valstī.
Kampaņas idejas pamatā ir valsts pārvaldes iestāžu, uzņēmēju, sociālo partneru, kā arī ikviena sabiedrības locekļa apvienošanās kopīgai cīņai pret krāpšanu. Kampaņā īpaša uzmanība tiek pievērsta preventīvajiem pasākumiem, tostarp sabiedrības informētības un izpratnes veicināšanai par ēnu ekonomiku, krāpšanu un negatīvajām sekām, kādas tā atstāj uz katru indivīdu un valsts kopējo labklājības līmeni. Tāpat tiks akcentētas un skaidrotas iespējas vērsties attiecīgajās tiesībsargājošās iestādēs, ja radušās aizdomas vai zināmi konkrēti krāpšanas gadījumi.
Kampaņas atklāšanas pasākumā Rīgas Centrāltirgū FM Krāpšanas apkarošanas koordinācijas dienesta vadītāja, Eiropas Savienības (ES) fondu Revīzijas iestādes vadītāja Nata Lasmane uzsvēra, ka krāpšana ikdienā sastopama dažādos veidos un kļuvusi par daļu no ikdienas rutīnas jeb notikumiem, kas mēdz paslīdēt garām bez būtiskas ievērības vai rīcības.
“Iespējams, tas ir tāpēc, ka gan valsts, gan ES budžets ir šķietami netaustāms, salīdzinot ar personīgo maciņu un tā saturu. Tomēr arī tā ir mūsu nauda, un mums katram jāuzņemas maza daļa atbildības tās aizsargāšanā, skaļi paužot – ja neesi godprātīgs, atkrāpies,” aicināja Lasmane.
Savukārt Valsts ieņēmumu dienesta (VID) ģenerāldirektore Ilze Cīrule norādīja, ka krāpšanās, īpaši nodokļu jomā, ir ļoti grūti pakļaujama cīņai, ja sabiedrība pret to izturas kā pret pašsaprotamu parādību. “Mums ikvienam ir jāsaprot, ka ar katru preci un katru pakalpojumu, ko saņemam bez čeka, mēs ilgtermiņā aplaupām sevi, savu ģimeni un arī valsti,” uzsvēra Cīrule.
— VID (@vid_gov) March 29, 2017
Valsts policijas Galvenās Kriminālpolicijas pārvaldes Ekonomisko noziegumu apkarošanas pārvaldes priekšnieks Pēteris Bauska sacīja, ka godprātīga sabiedrības attieksme un rīcība ir veiksmes atslēga ēnu ekonomikas un korupcijas apkarošanai, kā arī valsts labklājības līmeņa celšanai. Tieši tādēļ būtiski, lai ikviena indivīda attieksme pret krāpniecību visās tās izpausmēs būtu nosodoša, jo, tikai mainot domāšanu, šī cīņa var nest pozitīvas pārmaiņas.
Šā gada martā veiktās pētījumu kompānijas SKDS aptaujas “Latvijas iedzīvotāju attieksme pret negodīgu rīcību” dati liecina, ka krāpšanas problēma Latvijas sabiedrībai ir ļoti aktuāla. 65,8% aptaujāto atzina, ka, viņuprāt, valstī ir augsts kopējais negodīguma līmenis. Respondenti norāda, ka būtiskākā problēma Latvijā ir kontrabandas alkoholisko dzērienu un cigarešu izplatība – tā domā attiecīgi 50,2% un 50,9% aptaujāto. Savukārt 29,6% respondentu par būtisku problēmu Latvijā uzskata viltotu apģērbu un apavu tirdzniecību. Šīs ir arī jomas, kurās Latvijas iedzīvotāji pēdējo trīs gadu laikā visbiežāk ir saskārušies ar negodīgām darbībām.
Pretkrāpšanas iniciatīvā “#atkrāpies” iesaistījušās vairāk nekā 20 valsts pārvaldes institūcijas un sadarbības partneri – FM, Iekšlietu ministrija, Ekonomikas ministrija, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, Zemkopības ministrija, Labklājības ministrija, Valsts ieņēmumu dienests, Valsts policija, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs, Konkurences padome, Valsts Robežsardze, Pārtikas un veterinārais dienests, Iepirkumu uzraudzības birojs, Nodrošinājuma valsts aģentūra, Patentu valde, Latvijas Republikas Prokuratūra, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, Lauku atbalsta dienests, Centrālā finanšu un līgumu aģentūra, Latvijas Banka, u.c., kā arī biedrība “Sabiedrība par atklātību – Delna”.
Pretkrāpšanas kustībā aicināti iesaistīties visi Latvijas iedzīvotāji, uzņēmumi un organizācijas – gan ikdienā apņemoties rīkoties godprātīgi, gan nestāvot malā un ziņojot, ja pamanītas krāpnieciskas darbības. Tāpat kustības atbalstītāji aicināti izmantot kampaņas zīmolu ikdienas komunikācijā. Pretkrāpšanas kustības interneta vietnē “www.atkrapies.lv” iespējams lejupielādēt kampaņas plakātu, vizuālos materiālus mājaslapām un sociālajiem tīkliem, kā arī ir iespēja pieteikties īpašajai uzlīmei, kuru var izvietot uz uzņēmumu, iestāžu vai veikalu durvīm. Tāpat iedzīvotāji tiek aicināti izmantot mirkļbirku “#atkrāpies”.
Organizatori uzsver, ka kustības zīmols nekalpos par kvalitātes zīmi, bet demonstrēs organizācijas vai personas noraidošu attieksmi pret krāpnieciskām darbībām. Tirgotājiem tā ir arī iespēja norādīt, ka viņi pārdod oriģinālas, nevis viltotas preces.
Jau tagad kustībā ir iesaistījušies vairāki desmiti uzņēmumu, zīmolu un organizāciju, tostarp “Zepter”, “Mēness aptieka”, “Draugiem.lv”, “XS rotaļlietas”, “Geox”, Latvijas Komercbanku asociācija, “Liviko”, Rīgas Centrāltirgus u.c.
Komunikācijas aģentūras “A.W.Olsen&Partners” partnere Olga Kazaka skaidroja, ka “atkrāpies” ir jaunvārds, kas izveidots priedēkli “ne” vārdā “nekrāpies” aizstājot ar priedēkli “at”, kas norāda, ka darbība ir vērsta atpakaļ vai nost. Izsaukuma zīme demonstrē, ka darbības vārds ir pavēles izteiksmē. Jaunvārds “atkrāpies” ir aicinājums nepakļauties un pretoties krāpšanai
Nākamā mēneša laikā visas kustībā iesaistītās organizācijas nodrošinās plašu informāciju, izglītojot sabiedrību par krāpniecības kaitējumu un sniedzot praktiskus padomus, kā nekļūt par krāpnieku upuriem un neiegādāties viltotas preces. Sadarbībā ar tirdzniecības centru “Rīga Plaza” visu aprīli veikala apmeklētāji varēs apskatīt kampaņas ietvaros tapušo izstādi, lai rūpīgāk iepazītos ar dažāda veida viltojumiem.
Foto: vimeo