Satversmes tiesas 4.kolēģija šī gada 3.augustā ierosināja lietu “Par likuma “Par valsts budžetu 2020. gadam” programmu un apakšprogrammu veselības aprūpes darbinieku darba samaksas paaugstināšanai, ciktāl tās neparedz Veselības aprūpes finansēšanas likuma pārejas noteikumu 11. punktā noteikto valsts finansējumu veselības aprūpes darbinieku darba samaksas paaugstināšanai 2020.gadā atbilstību Satversmes 1. un 66. pantam, ziņo Satversmes tiesā.

Ziņojumā teikts, ka tiek astrīdētās likuma “Par valsts budžetu 2020. gadam” programmas un apakšprogrammas citstarp nosaka valsts finansējuma apjomu veselības aprūpes jomai.

Vienlaikus minēts, ka Veselības aprūpes finansēšanas likuma pārejas noteikumu 11. punkts noteic, ka Ministru kabinets, sagatavojot likumprojektu par valsts budžetu 2019.gadam un likumprojektu par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2019., 2020. un 2021.gadam, paredz valsts finansējumu veselības aprūpes darbinieku darba samaksas paaugstināšanai vidēji gadā 20% apmērā: 2019. gadā – 87 483 708 euro, 2020. gadā – 191 227 820 euro un 2021. gadā – 314 599 953 euro.

Augstāka juridiska spēka normas

Latvijas Republikas Satversmes (turpmāk – Satversme) 1. pants: “Latvija ir neatkarīga demokrātiska republika.”

Satversmes 66. pants: “Saeima ik gadus pirms saimnieciskā gada sākšanās lemj par valsts ienākumu un izdevumu budžetu, kura projektu tai iesniedz ministru kabinets. Ja Saeima pieņem lēmumu, kurš saistīts ar budžetā neparedzētiem izdevumiem, tad lēmumā jāparedz arī līdzekļi, ar kuriem segt šos izdevumus. Pēc budžeta gada notecēšanas ministru kabinetam jāiesniedz Saeimai apstiprināšanai norēķini par budžeta izpildīšanu.”

Satversmes tiesas ziņojumā teikts, ka lieta ierosināta pēc tiesībsarga pieteikuma. Pieteikuma iesniedzējs norāda uz Veselības aprūpes finansēšanas likuma pārejas noteikumu 11. punktu, kurā noteikts finansējums veselības aprūpes darbinieku darba samaksas paaugstināšanai, kas ir bijis jāparedz Ministru kabinetam, sagatavojot citstarp likumprojektu par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2019., 2020. un 2021.gadam.

Pieteikuma iesniedzējs norāda, ka atbilstoši likumam “Par valsts budžetu 2020. gadam” ārstniecības personu darba samaksas pieaugumam ir tikusi atvēlēta tikai daļa – aptuveni puse – no solītā papildu finansējuma. Tādēļ apstrīdētās likuma “Par valsts budžetu 2020. gadam” programmas un apakšprogrammas, kuras nosaka valsts finansējuma apjomu veselības aprūpes jomai, neatbilstot no demokrātiskas tiesiskas valsts pamatnormas atvasinātajam un Satversmes 1. pantā tvērumā ietilpstošajam tiesiskuma principam un tiesiskās drošības principam.

Pieteikuma iesniedzēja ieskatā apstrīdētais regulējums radot būtisku valsts un sabiedrības interešu apdraudējumu. Šāds regulējums neatbilstot no Satversmes 66. panta izrietošajam likumdevēja pienākumam gādāt par ilgtspējīga valsts budžeta izstrādāšanu un pieņemšanu, tādējādi tiekot pārkāpts arī ilgtspējīgas attīstības princips, ziņo Satversmē.

Kas attiecas uz tiesas procesu, Satversmes tiesa ir uzaicinājusi Saeimu līdz 2020.gada 5.oktobrim iesniegt Satversmes tiesai atbildes rakstu ar lietas faktisko apstākļu izklāstu un juridisko pamatojumu.

Vienlaikus norādot, ka lietas sagatavošanas termiņš ir 2021. gada 4. janvāris. Par lietas izskatīšanas procesa veidu un datumu tiesa lemj pēc lietas sagatavošanas.

Foto: Unplash.com

youtube icon
Abonēt youtube