Air Ink – pavisam jauna koncepcija, ko radījuši Indijā bāzēta Graviky Labs, un koncepcijas mērķis ir pārveidot piesārņoto gaisu krāsā, kuru varēs izmantot ikviens.
Uzņēmuma pirmā produkcija no Air Ink ietver pildspalvas, uz eļļu bāzētas krāsas un aerosola krāsas. Katrs produkts satur pigmentu, kas izgatavots no oglekļa kvēpiem.
Air Ink ir Gravity Labs dibinātāja Anirudha Šarma (Anirudh Sharma) garadarbs. Viņš sevi raksturo kā hronisku izgudrotāju. Šarma iepriekš radījis LeChal – gudras kurpes, kas ļauj vājredzīgajiem, ar kurpju radīto vibrācijas palīdzību droši pārvietoties.
Nesenā sadarbībā ar Tiger Beer, Graviky Labs pārbaudīja uz kvēpiem bāzētos produktus Honkongā, jo tā ir bēdīgi slavena ar savu lielo gaisa piesārņojumu. 9 Honkongas māksliniekiem tika pasniegtas šīs krāsas un ļāva apgleznot sienas Sheung Wan rajonā.
Šarma iedvesmojās radīt Air Ink, kad viņa draugs no Indijas tam sūdzējās, cik ļoti smagais gaisa piesārņojums atstāj traipus uz viņa drēbēm. Sākotnēji viņš eksperimentēja kā pētnieks MIT Media laboratorija, taču pēc tam devās uz Indiju un turpināja savas koncepcijas attīstību Graviky Labs.
“Es domāju pie sevis – mākslinieki rada savus darbus izmantojot dažādas krāsas un tehnikas. Bet kā mēs varam radošā veidā cīnīties ar gaisa piesārņojumu? Kā būtu, ja mākslu mēs izmantotu kā veidu, lai samazinātu oglekļa izmešu radīto postu?”- stāsta Šarma.
Tā, nu jau trīs gadus, Šarmas komanda no Graviky Labs ir pētījuši to, kā iegūt, attīrīt un atkārtoti izmantot oglekļa sodrējus un kā tos pārvērst krāsā.
Krāsojam ar gaisa piesārņojumu
Automašīnu radītās gāzes ir viens lielākajiem gaisa piesārņojuma veicinātājiem Indijā. 2014. gada Pasaules Veselības organizācijas veiktajā pētījumā par gaisa piesārņojumu, Deli tika atzīsta par pasaules piesārņotāko pilsētu.
“Tieši šī iemesla dēļ, mēs vēlējāmies radīt tādu tehnoloģiju, kas spētu iegūt oglekļa emisijas, neapdraudot transportlīdzekļa veiktspēju,” – stāsta Šarma.
Oglekļa sodrējus sākotnēji ieguva ar cilindriskas ierīces palīdzību, kuru aplika ap automašīnas izpūtēja cauruli. Pēcāk sodrēji veic attīrīšanās procesu, kad tiek atdalīti smagie metāli un kancerogēni.
Tad attīrītie oglekļa kvēpi tiek sajaukti ar citiem materiāliem, kas krāsai ļauj kļūt ilgnoturīgai.
Sodrēji tiek sajaukti ar eļļu, lai radītu eļļas bāzes krāsas, aerosola krāsa ir apvienota ar saspiestu gaisu un iepildīta traukā. Gala rezultātā, radīta gluži tāda pat krāsa, kā citas.
Šarma stāsta, ka vienā Air Ikn pildspalvā ir aptuveni 30 – 40 min ilgas automašīnas radītās atgāzes.
“Šobrīd mēs meklējam papildus variantus kā vēl varam izmantot šos izmešus. Iespējams nākotnē no attīrītiem oglekļa kvēpiem varēsim veidot pat skulptūras.”
Iespējams, drīz arī Latvijā būs pieejamas šādas krāsas, un, nenoliedzami, zīmēt ar šādām krāsām būtu ļoti patīkami. Radi mākslu, apzinoties, ka kāds dara labu mūsu Zemei.