Vējš matos, brīvības garša, pasaules apceļošana un jauntatklājēja aizrautība – šīs sajūtas ir pazīstamas teju katram motociklistam. Taču vairāku simtu vai pat tūkstošu kilometru pievārēšanai dzelzs rumaka “sedlos” nebūt nav viegli, tāpēc, lai ceļojums sagādātu tikai prieku, ir vērts ņemt vērā dažus ieteikumus.
Pieredzē par garākiem braucieniem ar motociklu dalās “Inchcape Motors Latvia” pēcpārdošanas nodaļas vadītājs Leonīds Pavlovs, kas kopā ar savu uzticamo ceļabiedru – motociklu – dosies maršrutā Rīga-Vladivostoka, kopā 11 dienās pieveicot 11 tūkstošus kilometrus.
Pareizā “ceļabiedra” izvēle
Dodoties garākos pārbraucienos jau laicīgi jāmēģina noskaidrot, kādi būs ceļa un gaidāmie laikapstākļi, jo tas var ietekmēt braucamrīka izvēli, vai, ja jums jau ir motocikls, vismaz maksimāli to sagatavot gaidāmajam maršrutam. Tālām distancēm piemēroti būs tūrisma un piedzīvojumu motocikli, jo šiem dzelzs rumakiem ir jaudīgāki motori, lielas ietilpības degvielas tvertnes, gan labiem, gan sliktiem laika apstākļiem piemēroti pārsegumi un vējstikli, kā arī plašāka bagāžas telpa.
Populārākais un iecienītākais modelis starp tālbraucējiem ir “BMW R 1200 GS”. “Tas ir universāls motocikls, jo ar to var pārvietoties gan pa līdzeniem ceļiem, gan pretēji – līkumotiem neceļiem, ko garantē stingrais rāmis, tā vieglā vadāmība, elektroniski vadāmā piekare, automātiskā stabilitātes kontrole un dažādie braukšanas režīmi,” stāsta Pavlovs.
Gluži kā obligātā veselības pārbaude – pilna motocikla tehniskā apskate
Pirms ceļojuma ir jāiziet pārbaudes, jāveic nepieciešamie remonti, jāpārbauda, kāds ir ritošās daļas stāvoklis, kāda ir motora darbība un elektronika. Pēc pilnās apkopes veikšanas ir jāveic “testa brauciens” 300 – 500 kilometru garumā pa dažāda seguma ceļiem, lai būtu pilnīga pārliecība, ka sabiedrotais ceļojuma laikā nepievils.
Būtiska loma ir motocikla riepām – pirms doties tālākā ceļā, tās vajadzētu nomainīt. “Vidējais riepas “dzīves cikls” ir no 10-15 tūkstošiem kilometru un, ja tiek plānots brauciens, kas pārsniedz norādīto nobraukuma daudzumu, tad iepriekš ir jāizdomā, kur motociklam varēs nomainīt riepas,” uzsver Pavlovs.
Noteikti līdzi jāņem arī papildu aprīkojums – remonta diegs ar instrumentiem, līmlente, gaisa kompresors vai riepu remonta airsols, lai nepieciešamības gadījumā riepu salabot un aizbraukt vismaz līdz tuvākajam servisam. Tāpat līdzi vajadzētu būt minimālajam instrumentu komplektam konkrētajam motocikla modelim.
Sagatavo kartes un svarīgāko kontaktu sarakstu
Mēdz sacīt, ka itin viss notiek atbilstoši plānošanas kvalitātei, bet no otras puses – nekad un nekas notiek tā, kā plānots. Lai nu kā, ir lietas, ko var paredzēt iepriekš, proti, lejupielādēt kartes navigācijas sistēmā, kā arī sagatavot svarīgāko kontaktu sarakstu, piemēram, servisi, viesnīcas, varbūt pat motocikla ražotāja autorizētās pārstāvniecības.
“BMW Motorrad” savos motociklos navigācijas jautājumu ir centies maksimāli atvieglot. Piemēram, “BMW Motorrad Connectivity” sistēma kopā ar “BMW Motorrad Connected App” piedāvā inovatīvus risinājumus navigācijas lietošanai. Savienojums starp viedtālruni un motociklu ļauj tā vadītājam atrast galamērķi ērtā veidā, izmantojot norādes ar virziena bultām TFT displejā. Motociklisti var lejuplādēt kartes jau pirms brauciena, tādā veidā navigāciju padarot neatkarīgu no pieslēguma mobilajam tīklam, kas īpaši svarīgi, kur nedarbojas “Viesabonē kā mājās” režīms un kur mobilo datu lietošana ir dārgs prieks.
Apsver papildu aprīkojumu ērtākam braucienam
Pats par sevi saprotams, ka garākiem braucieniem nepieciešams speciālais motobraucēju apģērbs, kas pasargā ne vien no mainīgiem laikapstākļiem, bet arī no traumām kritiena gadījumā. Taču vēl ir pieejams papildu aprīkojums, kas padarīs braucienu daudz patīkamāku.
Piemēram, rokturu polsterējums, kā arī iespēja tos apsildīt, jo tas atvieglo tvērienu. Tā kā vislielākais izaicinājums ir ilgstošā sēdus pozīcija, tad liela nozīme ir sēdekļa ērtībai. Sēdēšanas komfortu var uzlabot īpaši gēla uzliktņi, kā arī piestiprināmi un noņemami muguras balsts, kas laiku pa laikam var noderēt, lai atpūtināt muguras lejas daļu.
Svarīgi apdomāt bagāžas novietojumu – bākas soma, ko piestiprina ar siksnām vai magnētiem, labi noder lietām, ko vajag salīdzinoši bieži vai ko jāvar ātri paņemt. Lielākām pārvadājamām vienībām noderēs – sānu somas un bagāžas kaste.
Noskaņojies psiholoģiski
Lai dotos garākā ceļojumā ar motociklu, svarīgi ir sagatavot ne tikai savu dzelzs rumaku, bet noskaņoties arī pašam braucējam. “Jāņem vērā divi aspekti – fiziskais un psiholoģiskais. Pirms brauciena lielāka uzmanība ir jāvelta tieši sportiskām aktivitātēm, jo tās palīdz sagatavoties papildu slodzei un pārvarēt nogurumu,“ stāsta Pavlovs.
Viņš arī piebilst, ka labākais veids, kā rast harmoniju un mieru brauciena laikā ir dažas dienas pirms ceļojuma atpūsties un pārlieku nenoslogot sevi.