Latvijas nacionālajai aviokompānijai “airBaltic” 2016.gads būs rekordgads, aģentūrai LETA pauda uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Martins Gauss.
Viņš norādīja, ka šogad pirmajā pusgadā veikts par 13% vairāk lidojumu nekā attiecīgajā periodā gadu iepriekš, bet pasažieru skaits pieaudzis par 20%. Arī septiņos mēnešos pārvadāto pasažieru skaits bijis par 20% lielāks nekā pagājušā gada attiecīgajā periodā, bet astoņos mēnešos – par 21% lielāks.
“Jāatzīmē, ka parasti, ja pieaug lidojumu apmērs, tad lidmašīnu piepildījums samazinās, taču mums ir izdevies palielināt abus. Protams, tas ir izdevies par zināmu samaksu, kas šajā gadījumā ir biļešu cena. Šogad tās ir minimāli samazinājušās – par 0,1%. Tātad mums ir izdevies veikt vairāk lidojumu un piesaistīt vairāk pasažieru par teju tikpat lielu biļetes cenu. To sarēķinot kopā, saprotams, ka arī kopējiem rezultātiem jābūt labākiem. Savukārt tranzīta pasažieru īpatsvars ir saglabājies nemainīgs – 44%. Tā visa rezultātā ieņēmumu pieaugums pirmajā pusgadā ir bijis 20%, sasniedzot 152 miljonus eiro. Jāatzīmē, ka tik labs rezultāts ir bijis pat bez ierasti veiksmīgākajiem mēnešiem – jūliju un augustu,” klāstīja Gauss.
Pēc viņa teiktā, arī kompānijas peļņa šogad būs lielāka nekā pērn, taču tas nav labākais rādītājs uzņēmuma darbības situācijas atspoguļošanai. “Šogad floti papildina “C Series” lidaparāti, kas, protams, nozīmē milzīgas izmaksas, jo ir jāapmāca cilvēki, jāapkalpo lidmašīnas utt., bet tas neietekmē ieņēmumus. Bizness sokas labāk, nekā bijām plānojuši. Jāpiebilst, ka daudzi neizprot, kuri rādītāji atspoguļo uzņēmuma patieso stāvokli. Mūsu gadījumā vienu gadu tev var būt 20 miljonu eiro neto peļņa, bet nākamajā gadā tikpat lieli zaudējumi, jo ir zaudēta kāda daudzus gadus ievilkusies tiesvedība. Savukārt atsevišķi mēneša rezultāti nav rādītājs, pēc kura var prognozēt gada iznākumu. Tāpēc mēs reizi gadā informējam par katru rādītāju. Skaidrība top, ja salīdzini vairāku aviokompāniju operatīvos rādītājus. Ja iepriekš mūsu rezultāti nebija tik pozitīvi, cik tā laika labākajām kompānijām, tad tagad mums sokas labāk nekā tām,” sacīja lidsabiedrības izpilddirektors.
Viņš atzīmēja, ka “airBaltic” ir vairākas priekšrocības, piemēram, ģeogrāfiskā atrašanās vieta, mārketings, tūrisms, taču galvenie iemesli sekmēm ir zemās naftas cenas un labais ASV dolāra kurss.
“Ja izmaksas saglabājas zemas, pasažieru skaits ir pieaudzis, lidmašīnu piepildījums ir labs, tad ir neiespējami, ka operatīvo darbību rezultāti būs sliktāki. Jā, var gadīties, ka zaudē kādā sen sāktā tiesas prāvā, bet tas neataino uzņēmuma darbību. To daudzi nesaprot, tostarp mediju pārstāvji. Aviācijas biznesā pirmā gada puse parasti ir ar sliktāku rezultātu, savukārt jūlijs un augusts, kad pasažieru aktivitāte ir ļoti augsta, ierasti ir gada labākie mēneši,” klāstīja Gauss.
Pašreizējais “airBaltic” biznesa plāns “Horizon 2021” ir izstrādās līdz 2021.gadam. “Tas jau ir salīdzinoši tuvu. “airBaltic” ir piedzīvojis smagus laikus, un mums ir jāparūpējas, lai kompānija ir stabila un vairs neatgriežas problēmu zonā. Es būtu ļoti laimīgs, ja degvielas cenas vairs nekad nekāptu, bet tā tas nenotiks un ar to ir jārēķinās. Arī mūsu biznesa plānā ir paredzēts, ka tā tas notiks. Runājot par šo gadu, šobrīd izskatās, ka tas kompānijai būs rekordgads. Par to gan varēsim ziņot, kad būs auditēts gada pārskats,” norādīja aviokompānijas vadītājs.
Vienlaikus viņš apliecināja, ka bizness ir pavērsts izaugsmes un nākamgad rezultāti pārspēs šogad iespēto.
“airBaltic” pērn nopelnīja 1,2 miljonus eiro, kas ir vairākas reizes mazāk nekā 2015.gadā, kad uzņēmuma peļņa bija 19,5 miljoni eiro. Savukārt lidsabiedrības apgrozījums pērn bija 286 miljoni eiro, kas ir aptuveni par 1% vairāk nekā 2015.gadā.