Lidmašīnu būvniecības firmas “Airbus” un “Boeing” trešdien paziņoja, ka ir saņēmušas no ASV atļauju pārdot lidmašīnas Irānas nacionālajai aviokompānijai “Iran Air”, šādi nodrošinot pirmo Rietumu lidmašīnu pārdošanu Irānai pēc vairāku gadu desmitu pārtraukuma.
ASV Finanšu ministrijas izsniegtās atļaujas dod abiem aviobūves milžiem iespēju slēgt miljardiem ASV dolāru (miljardiem eiro) vērtus līgumus par lidmašīnu pārdošanu uz Irānu, kas pirms 2015. gadā panāktās vienošanās par tās kodolprogrammu bija pilnīgi nepieejama šādiem darījumiem.
“Saskaņā ar šo jauno politiku mēs esam izsnieguši pirmās divas atļaujas eksportēt zināmas komerciālās pasažieru lidmašīnas uz Irānu – [kompānijām] “Boeing” un “Airbus”,” paziņoja Finanšu ministrijas preses sekretāre.
“Šīs atļaujas ietver stingrus nosacījumus nodrošināt, ka šīs lidmašīnas tiks izmantotas tikai komerciāliem pasažieru pārvadājumiem un nevar tikt tālākpārdotas vai nodotas” tādām Irānas institūcijām, kuras vēl ir pakļautas ASV sankcijām, sacīja Finanšu ministrijas preses sekretāre.
“Boeing” tādējādi varēs izpildīt jūnijā noslēgtu saprašanās memorandu ar “Iran Air” par 80 lidmašīnu pārdošanu, starp kurām ir “Boeing 737” un “Boeing 777”. Saskaņā ar šo darījumu aviobūvnieks arī iznomās 29 citas lidmašīnas Irānas nacionālajai aviokompānijai.
“Boeing” būs pirmā ASV aviobūves firma, kas kaut ko pārdevusi Irānas juridiskai personai pēc 1979. gada islāma revolūcijas Irānā.
“Airbus” janvārī noslēdza līdzīgu provizorisku vienošanos par 118 lidmašīnu pārdošanu Irānai, bet šim darījumam bija vajadzīga ASV atļauja tāpēc, ka dažas šo lidmašīnu sastāvdaļas ir ražotas ASV. Starp šīm lidmašīnām ir A320 un A330.
“Airbus” un “Boeing” nav paziņojušas laika grafikus šo lidmašīnu piegādēm.
Irānas pašreizējā komerciālās aviācijas flotē ir apmēram 140 lidmašīnas, kuru vidējais vecums ir ap 20 gadiem, un daudzas no tām nepieciešams nomainīt ar jaunām.
Irāna prognozē 400 līdz 500 komerciālo aviolaineru pieprasījumu nākamo 10 gadu laikā.
Info: BNS