Autors: BNN
“Ir labi, ka satiksmes ministrs Tālis Linkaits demonstrē pilsonisko aktivitāti un piedalās «sociālā eksperimentā» garo rindu apkarošanā Stradiņa slimnīcas traumatoloģijas nodaļā. Taču, kamēr Linkaits inspicē Veselības ministrijas lauciņu, viņa paša Satiksmes ministrijā tapušais likumprojekts Grozījumi likumā par ostām, draud novest pie situācijas, kad ostās strādājošie privātie uzņēmumi gūs tādas traumas, kas vairs nebūs savienojamas ar tranzīta biznesa izdzīvošanu,” savu vērtējumu pauž Ventspils ostā strādājošo uzņēmumu arodbiedrību Konsultatīvās padomes vadītājs Linards Gulbis.
“Katram, kurš kaut nedaudz iedziļinājies biznesa likumsakarībās, ir skaidrs, ka vienā un tanī pašā salīdzinoši šaurajā segmentā strādājošs un ar varas svirām apveltīts valsts uzņēmums vienmēr izkonkurēs privāto. Arī tad, ja sākotnējie nolūki šāda valsts uzņēmuma dibināšanai bijuši kristāltīri. Pieredze rāda, ka pilnīgi pietiek arī ar valsts akciju sabiedrības meitasuzņēmumu, kura intereses saduras ar privāto sektoru, lai sāktos nozarē strādājošo privāto uzņēmēju diskriminācija,” saka Gulbis.
Kā piemēru viņš min VAS Latvijas dzelzceļš (LDz) meitasuzņēmumu LDz Cargo, “kura rīcībā ir tāda ietekmes svira kā cenu instrumentārijs un kurš monopolizējis visus pierobežas posmus līdz kravu nodošanas stacijām”. “Šīs absurdās situācijas dēļ dzelzceļa kravu pārvadājumu tirgus brīvai konkurencei joprojām nav atvērts, bet Konkurences padomē ierosināta pārkāpuma lieta pret LDz un LDz Cargo par iespējamu dominējošā stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu.”
Gulbis atgādina, ka konkurences ierobežošanu Latvijas kravu pārvadājumos pārbauda arī Eiropas Komisija. “Šķiet, ar to vajadzētu pietikt, lai atkal nekāptu uz tiem pašiem grābekļiem, taču pāris likumprojektā iekļautie punkti liecina pretējo.”
Likumprojekts par Ostu likuma grozījumiem paredz, ka jaunās Ventspils un Rīgas ostas kapitālsabiedrības nodarbosies ar komerciju. Respektīvi, veiks tās pašas funkcijas, ko pašlaik piedāvā privātie uzņēmēji. Gulbis uzskata, ka «tikai ļoti naivs cilvēks var domāt, ka jaundibināto kapitālsabiedrību biznesa intereses nesadursies ar privātajām, bet tas nozīmē, ka agri vai vēlu nonāksim pie līdzīgas situācijas kā ar LDz Cargo pakalpojumiem dzelzceļa jomā».
“Nedomāju, ka savulaik, dibinot šo uzņēmumu, tā laika LDz vadība starp uzņēmuma uzdevumiem ierakstīja pārvadājumu tirgus kropļošanu,” norāda padomes vadītājs. “Taču, ja reiz biznesa interešu vārdā ir iespējams konkurentu «pogu izgriešanai» izmantot tādus līdzekļus, kādu privāto uzņēmēju rīcībā nav un nevar būt, tad kādēļ to nedarīt?”
Šis kroplais modelis novedis pie smagām sekām, kuru rezultātā vērojama nozarē strādājošo skaita samazināšanās, bet nepārdomātā tarifu politika aizbaidījusi daudzus klientus.
Ar pilnu raksta materiālu var iepazīties, spiežot šeit.
Foto: Unplash.com