Tikai 23% bērnu un jauniešu izmanto internetu, lai meklētu informāciju mācībām, secināts pētījumā par deviņu līdz 16 gadus vecu bērnu un jauniešu medijpratības prasmēm.
Savukārt 25% bērnu un 53% pusaudžu “sērfo” internetā, pavadot laiku bez noteikta nolūka. Tikai 5% internetu izmanto, lai arī lasītu grāmatas.
Vairāk nekā puse jeb 57% aptaujāto norādījuši, ka internetu ik dienu lieto ne mazāk kā trīs stundas.
Gados jaunākajiem respondentiem, pēc pētījuma rezultātiem, ir vājākas medijpratības zināšanas un prasmes – 50% bērnu vecumā no deviņiem līdz 12 gadiem uzskata, ka prot salīdzināt dažādas interneta vietnes un tīmekļvietnes, lai saprastu, vai informācija tajās ir patiesa. Tāpat 51% šīs vecumgrupas pārstāvju ir pārliecināti, ka prot pārvaldīt personīgos privātuma nosacījumus internetā, savukārt 67% aptaujāto domā, ka prot bloķēt ziņojumus no cilvēkiem, ar kuriem nevēlas sazināties.
Savukārt jaunieši vecumā no 13 līdz 16 gadiem savas medijpratības prasmes vērtē augstāk – 80% uzskata, ka prot salīdzināt dažādas interneta vietnes patiesas informācijas atlasīšanai, 77% norādījuši, ka prot pārvaldīt personīgos privātuma nosacījumus internetā, bet 93% pauduši, ka prot bloķēt ziņojumus no cilvēkiem, ar kuriem nevēlas sazināties.
Lai gan 80% pusaudžu un 50% bērnu ik dienu izmanto sociālos portālus, pētījumā secināts, ka bērniem un jauniešiem ir nepietiekama izpratne par to darbību, tai skaitā reklāmu nozīmi un pielietošanu “vlogeru” vai viedokļu līderu publicētajā saturā. Tāpat secināts, ka bērniem vecumā no deviņiem līdz 12 gadiem ir nepietiekamas prasmes, lai nodrošinātu personīgā privātuma un drošības iestatījumus.
“Dati apliecina, ka nepieciešams veidot un stiprināt bērnu un pusaudžu izpratni par mediju nozīmi, finansēšanas modeļiem un reklāmas lomu, žurnālistikas pamatprincipiem, kā arī sekmēt prasmes maldinošas informācijas atpazīšanai,” norāda KM Mediju politikas nodaļas vadītāja Aiga Grišāne.
Lai noskaidrotu, kāda ir viedokļa līderu loma jauniešu dzīvē, interneta portāls “Drossinternets.lv” sadarbībā ar dzīves stila blogeri Maiju Armanevu un multimākslinieku Kašeru veica sociālu eksperimentu, kura laikā abi blogeri rosināja savus sekotājus būt aktīviem un paust viedokļus par noteiktajiem jautājumiem vai veikt mazus uzdevumus. Eksperimentā secināts – jo vairāk laika un enerģijas ir jāiegulda, jo mazāka ir bērnu un jauniešu līdzdalība.
Saskaņā ar minētā eksperimenta datiem 40% bērnu un pusaudžu pavada laiku, bez nolūka klejojot internetā. Tikai neliela daļa saturu rada paši – 9% apstrādā fotogrāfijas vai video, lai ar tiem dalītos globālajā tīmeklī.
Kā ziņots, Latvijas Nacionālās bibliotēkas (LNB) valsts simtgades informācijas centrā šodien tika prezentēti Kultūras ministrijas (KM) un Latvijas Drošāka interneta centra pētījuma rezultāti par Latvijas bērnu un jauniešu medijpratību.
Pasākums ir daļa no foruma “Es esmu internetā! Es piedalos”, kas šodien no plkst.11 norisināsies LNB. Foruma laikā eksperti ar jauniešiem diskutēs par spēju kritiski izvērtēt informāciju, piedaloties internetā notiekošajās aktivitātēs, kā arī radot un daloties ar interneta saturu.