Potenciālos vēlētājus laika posmā no 27.augusta līdz 2.septembrim ar apmaksātām reklāmām sociālajā tīklā “Facebook” visaktīvāk uzrunāja partija “Saskaņa” un Visu Latvijai!”-“Tēvzemei un brīvībai”/LNNK (VL-TB/LNNK), liecina Baltijas Pētnieciskās žurnālistikas centra “Re:Baltica” apkopotās un analizētās politiskās reklāmas.
“Saskaņa” sociālajā tīklā attiecīgajā laika posmā ievietojusi 61 reklāmu, kas ir par 17 reklāmām mazāk nekā nedēļu iepriekš. “Re:Baltica” norāda, ka vairums no atsevišķo kandidātu reklāmām izvietotas nekandidējošā Rīgas domes priekšsēdētāja Nila Ušakova, kā arī partijas premjera amata kandidāta Vjačeslava Dombrovska un Sergeja Stoļarova vārdā, kamēr partijas profils dublē šīs reklāmas un liek vēl citas. Reklāmās tagad biežāk dominējot “neizdevušās valsts” priekšstata radīšana, īpaši ekonomikas jomā. Tāpat izceļas arī “sticker” komplekts ar citu politiķu attēliem. Lielākā daļa reklāmu īpaši mērķētas netiek.
Savukārt VL-TB/LNNK ievietojusi 20 reklāmas, tādējādi ievērojami palielinājuši ievietoto reklāmu daudzumu, kas iepriekšējā periodā bijis 11. Daļa no tām stāsta par pasākumiem vai kandidāta biogrāfijas datiem. “Facebook” lapa “Tautas Balsošana” reklamē iespēju VL-TB/LNNK birojā parakstīties par valdību bez “Saskaņas”. Īpaši aktīva ir arī lapa “Nacionālā apvienība Zemgalē”, kas ievietojusi vairākas reklāmas ar Zemgales kandidātiem. Vairums reklāmu ir mērķētas uz kandidāta vēlēšanu apgabala iedzīvotājiem, bet divas no reklāmām – uz tiem, kas saistīti ar lapu “Mēs atceramies”.
Tikmēr “Jaunā Vienotība” (JV) ievietojusi sociālajā tīklā 19 reklāmas. Saturs reklāmās ir dažāds, vairāk izceļami ir apmaksāti ārlietu ministra Edgara Rinkēviča ieraksti, solījums atkārtoti virzīt Valdi Dombrovski Eiropas komisāra amatam, kā arī priecāšanās par reitinga kāpumu. Vairums reklāmu mērķētas uz cilvēkiem, kas apmeklējuši partijas lapas vai viņu lietotnes, vēl daļa – uz atsevišķu pilsētu iedzīvotājiem.
Gan “Progresīvie”, gan “KPV LV” ievietojuši 14 reklāmas. “Progresīvo” atpazīstami noformētajās reklāmās vairāk dominēja ar sociālo drošību saistītas tēmas, piemēram, rūpes par ģimenēm ar bērniem, invalīdiem un nabadzīgajiem. Tāpat piemin jaunāko aptauju, ka cilvēki vēlas pārmaiņas un ka “Progresīvajiem” ir visjaunākais saraksts, norāda “Re:Baltica”. Reklāmas, kā ierasts, tiek mērķētas uz konkrētām iedzīvotāju grupām – liela daļa no tām uz sievietēm, bet daļa orientējas uz sociālajos jautājumos, sociālajā taisnīgumā un brīvprātīgo darbā ieinteresētajiem.
Savukārt “KPV LV” trīs bilžu kolāžas tagad nomainītas pret vienkāršākām reklāmām, kurās joprojām redzami skati no Latvijas pilsētām ar tajās it kā izliktām “KPV LV” reklāmām. Uzsvars uz jauniem cilvēkiem politikā un viņu drosmi veikt pārmaiņas, skaidro žurnālistikas centrs. Aktīvi tiek reklamētas tikšanās ar iedzīvotājiem. Reklāmas tiek mērķētas uz konkrētās pilsētas iedzīvotājiem, kura redzama reklāmā.
Jaunās konservatīvās partijas (JKP) pagājušās nedēļas desmit reklāmu fokusā ir vairāki skandāli – deputāta Askolda Kļaviņa lieta, “Saskaņas” konsultanti Rīgas Centrāltirgū, veselības apdrošināšana. Aktīvi notiek dalīšanās ar ziņu rakstiem, pievienojot pie tiem komentārus, piemēram, par deputāta Gundara Daudzes (ZZS) gatavību sadarboties ar “Saskaņu”. Vairums no reklāmām mērķētas uz Rīgas iedzīvotājiem.
Partiju apvienība “Attīstībai/Par!” publicējusi astoņas reklāmas. Šonedēļ vairums partijas reklāmu ir kandidātu video, kuros stāsta par jaunajiem kandidātiem vai aktualitātēm, piemēram, apdraudējumu no populistiem. Pie šīs partijas reklāmām pieskaitījām arī apmaksātu Edgara Jaunupa ierakstu, kurā viņš kritiski izsakās par JV un Zaļo un zemnieku savienību (ZZS). Šo partiju ministru virzītā nodokļu reforma sagrāvusi iespēju saņemt ziedojumus nevalstiskām organizācijām. Viena reklāma tēmēta uz cilvēkiem ar bakalaura grādu, bet dažas – uz kandidāta vēlēšanu apgabala pilsētām.
Tikmēr vairums no septiņām pagājušajā nedēļā publicētajām Latvijas Reģionu apvienības (LRA) reklāmām, kā ierasts, ir saturiski ļoti līdzīgas – reklāmā redzamais attiecīgā vēlēšanu apgabala kandidāts stāsta vai nu par iemesliem kandidēt, vai par to, ko paveicis savā līdzšinējā karjerā, vai arī par solītajiem darbiem, piemēram, PVN samazināšanu medikamentiem. Tāpat aktīvs ir arī premjera kandidāts Edvards Smiltēns, uzsverot sarkanās līnijas pret “Saskaņu”. Daļa reklāmu mērķētas uz kādu no kandidāta vēlēšanu apgabala pilsētām.
Savukārt divas no sešām Latvijas Krievu savienības (LKS) reklāmām atkal saistītas ar Aleksandru Gapoņenko, tāpat arī komentēta “ru.sputniknews.com” publicēta intervija ar mūziķi Rodžeru Votersu. Reklāmu saturs ierastais – krievu valoda Latvijā un krievu skolas. Dažas reklāmas tēmētas tikai uz rīdziniekiem. Reklāmas īpaši mērķētas netiek, tikai viena no tām – uz krievvalodīgajiem.
Piecas reklāmas ievietojusi apvienība “LSDSP/KDS/GKL”. Vairums partijas reklāmu ir dažādas, nav kopīga noformējuma. Ir solījums atcelt nekustamā īpašuma nodokli vienīgajam mājoklim un samazināt deputātu skaitu Saeimā līdz 66 deputātiem. Reklāmas lielākoties tēmētas uz uzņēmējdarbībā ieinteresētiem cilvēkiem.
Vismazāk pagājušajā nedēļā “Facebook” reklamējusies ZZS un “No sirds Latvijai” (NSL) – abi politiskie spēki katrs ievietojuši divas reklāmas. Pagājušajā nedēļā ZZS ievietojusi tikai divas reklāmas, kas ir par divām mazāk nekā pirms divām nedēļām. Viena no tām stāsta par Arņa Vērzemnieka iemesliem kandidēt, bet otra par premjera vizīti Madonā. Reklāmas tēmētas uz atsevišķām Latvijas pilsētām.
Savukārt NSL joprojām vienīgās reklāmas ir Dmitrija Kostojanska kritiskie komentāri, šonedēļ tas ir Mārgaretas Tečeres citāts par nodokļu maksātāju naudu un pārmetumi veselības ministrei. Reklāmas īpaši mērķētas netiek.
Datu vākšanai izmantots rīks “AdCollector”.
Ziņas avots: LETA.