Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) aicina autoskolas apmācības procesā izmantot interneta vietnē www.nerakstitie.lv pieejamos 15 nerakstītos ceļu satiksmes likumus, kuri tapuši kampaņas “Par labām attiecībām” gaitā. Pirmie desmit likumi tika prezentēti kampaņas sākumā, bet nākamos piecus ierosināja sabiedrība, kura aktīvi visas kampaņas laiku komentēja sev “sāpīgās” kultūras normas, kuras ikdienā uz ceļa netiek ievērotas.
Tāpat kampaņā noskaidroti TOP 3 nerakstītie ceļu satiksmes likumi, kurus ratificējuši vairāk nekā 11 tūkstoši Latvijas iedzīvotāji. Tie ir:
-
laicīga pagrieziena signāla rādīšana jeb “Ja laid pa kreisi, pabrīdini!”,
-
aklo zonu uzmanīšana jeb “Nespēlē paslēpes!”,
-
rāvējslēdzēja principa ievērošana jeb “Ar rāvējslēdzēju ir ātrāk!”.
Kampaņas mērķis bija vērst uzmanību un uzlabot savstarpējās attiecības ceļu satiksmē starp dažādiem braucējiem un gājējiem. “Satiksmē līdzīgi kā attiecībās svarīgākais ir cieņa un sapratne. Braukšanas kultūru veido katrs satiksmes dalībnieks ar savām zināšanām, pieredzi un arī attieksmi. Kampaņas rezultāti rāda biežākos klupšanas akmeņus un kaitinošākos ieradumus, pret kuriem aktīvi iestājas liela daļa sabiedrības. Redzam, ka braucēji joprojām “iekrīt” uz vispārzināmām lietām. Tā ir elementāra pieklājība – ievērot šos likumus un cienīt citus satiksmes dalībniekus,” secina CSDD Kvalifikācijas daļas priekšnieks Juris Teteris.
Kampaņā “Par labām attiecībām” aktīvi tika iesaistīta visa sabiedrība. Tās atklāšanā piedalījās sabiedrībā zināmi cilvēki, kuri katrs pieteica sev svarīgu nerakstīto ceļu satiksmes likumu. Viņu vidū arī satiksmes ministrs Uldis Augulis, kurš skaidroja nerakstīto likumu “Laipnība iet pa apli!”, kas paredz pārkārtošanos uz iekšējo joslu, ļaujot citiem satiksmes dalībniekiem iebraukt aplī :”Tautā ir teiciens – dots devējam atdodas. Laipnība iet pa apli un galu galā pie mums atgriežas.”
-
Desmit nerakstīto likumu vizualizācijas šovasar ceļojošā pop – up izstādē varēja aplūkot gan Rīgas, gan arī Bauskas, Talsu, Cēsu, Valmieras degvielas uzpildes stacijās Circle K.
-
Rīgas ielās tika veikts sociāls eksperiments, kas parādīja velobraucējam ceļu satiksmē satiksmē nepieciešamo intervālu jeb telpu, lai droši pārvietotos http://ej.uz/moqa.
-
Viedokli par braukšanas kultūru pauda arī moto kopienas pārstāvji un līderi, uzsverot cieņpilnu savstarpējo attiecību nozīmi, sadalot ceļu ar autobraucējiem.
-
Lai katrs no mums aizdomātos par savu uzvedību uz ceļa, kampaņas laikā CSDD sadarbībā ar apdrošināšanas sabiedrību ERGO piedāvāja izklaidējošu testu, kurā varēja noskaidrot, kāds partneris attiecības uz ceļa Tu esi – mačo, misters lieliskais, žubīte, bargā kundze vai puķu bērns.
-
Kampaņas laikā sabiedrība aktīvi diskutēja par nerakstītajiem likumiem tos papildinot ar saviem priekšlikumiem. Tā rezultātā radās vēl pieci jauni nerakstītie likumi un to vizualizācijas, kas tagad nodotas gan visas sabiedrības, gan arī autoskolu rīcībā.
-
Līdz ar kampaņas noslēgumu, CSDD aicina neaizmirst par nerakstītajiem ceļu satiksmes likumiem, paturēt tos prātā un ievērot ikdienu. Tāpat arī autoskolu audzēkņiem ar saviem pasniedzējiem pārrunāt un skaidrot labas braukšanas kultūras principus.