Foto: Unplash.com
Aizvadītajā gadā iedzīvotāji, iegādājoties mazlietotas preces, vislielāko interesi izrādījuši par juvelierizstrādājumiem, viedtālruņiem, spēļu konsolēm un spēlēm, liecina mazlietoto preču interneta veikala Banknote.lv apkopotā statistika. Pieaugoša tendence – cilvēki arvien biežāk iegādājas lietotas preces zaļās domāšanas un vides aizsardzība apsvērumu vadīti.
SIA DelfinGroup valdes valdes loceklis Ivars Lamberts: “Mazlietoto preču tirdzniecību 2020.gadā visai būtiski iespaidoja pandēmijas noteiktie ierobežojumi, jo nozīmīgi palielinājās cilvēku skaits, kuriem mācības un darbs ir jāveic no mājām. Līdz ar to ievērojami pieauga pieprasījums pēc portatīvajiem un stacionārajiem datoriem, lai iedzīvotāji varētu pilnvērtīgi strādāt un mācīties. Papildus novērojām arī pakāpeniskas izmaiņas iedzīvotāju attieksmē pret patēriņa preču iegādi – cilvēki savā domāšanā kļūst “zaļāki” un labprātāk iegādājas mazlietotas vai remontētas lietas.”
Turpinot viņš norāda, ka otra pozitīva tendence – iedzīvotāji arvien aktīvāk interesējas par iespējām nodot mantas tālākai izmantošanai, nevis uzreiz met ārā sev vairs nevajadzīgas lietas. Otrās dzīves piešķiršana patēriņa precēm ir viens no ilgtspējīgas aprites ekonomikas pamatprincipiem, ko šobrīd cenšas veicināt visas Eiropas mērogā.”
Vispopulārākā mazlietoto preču kategorija ir juvelierizstrādājumi, kas veido gandrīz trešdaļu no kopējo pārdoto preču skaita (29%). Par juvelierizstrādājumiem īpaši liela interese ir novērojama pavasarī – pirms 14.februāra un pirms 8.marta jūtami palielinās pieprasījums pēc gredzeniem, auskariem, ķēdītēm un aprocēm. Absolūti līderi starp juvelierizstrādājumiem ir gredzeni (24%), auskari (19%) un ķēdītes (13%).
Tāpat pieprasīti ir kuloni, aproces, piespraudes, kaklasaišu piespraudes, aproču pogas, krusti, medaļas un dažādas citas rotaslietas. Viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc cilvēki bieži izvēlas iegādāties jau lietotus un senus juvelierizstrādājumus, ir daudz plašāks un interesantāks piedāvājums nekā tradicionālajos juvelierizstrādājumu veikalos.
Otrā populārākā lietoto preču kategorija aizvadītajā gadā bija viedtālruņi (18%), kam seko spēlēs un spēļu konsoles (14%). Vislielākais pieprasījums bija pēc Samsung un Huawei viedtālruņiem, tostarp iedzīvotāju vidū vispopulārākie mazlietoto viedtālruņu modeļi bija Huawei P Smart un P30, kā arī Samsung A20. Populārāko mazlietoto spēļu konsoļu godu 2020.gadā ieguva Sony PlayStation, otrajā vietā atstājot Xbox.
Netipiski liela interese aizvadītajā gadā bija novērojama arī par dažādu spēļu disku iegādi, kas visdrīzāk ir skaidrojams ar Covid-19 ierobežojumiem un papildu brīvo laiku, kas vairāk ir jāpavada mājas apstākļos.
Ceturtā populārākā lietoto preču kategorija bija instrumenti remontam un celtniecībai (9%) un arī to ļoti iespējams veicināja pandēmijas dēļ ieviestie ierobežojumi – cilvēki daudz biežāk nekā iepriekš pievērsās sava mājokļa labiekārtošanai un dažādu iekavētu remontdarbu īstenošanai. Īpaši liela interese lietoto instrumentu grupā bija par Makita skrūvmašīnām un slīpmašīnām.
Piekto vispirktāko lietoto preču kategoriju pērn veidoja TV, audio, video un DVD izklaides iekārtas (8%), kam sekoja datortehnika (6%). Vispopulārākais mazlietoto portatīvo datoru zīmols pērn bija HP, savukārt starp planšetēm lielāko popularitāti iedzīvotāju vidū pērn baudīja Samsung ierīces.
Tāpat pērn bija novērojama interese pēc lietotiem pulksteņiem (5%), precēm sportam un atpūtai (5%), kā arī dažādām mājas lietām (4%). Visai neliels pieprasījums pērn bija novērojams pēc foto tehnikas (1%).
Vīrieši interneta veikalā visbiežāk pētīja tādas preces kā mobilie telefoni, spēļu konsoles, portatīvie datori un darba instrumenti, piemēram, slīpmašīnas, skrūvmašīnas un urbjmašīnas. Savukārt sievietes vislielāko interesi izrādīja par vērtslietām un viedtālruņiem.