Foto: Publicitātes foto

Turpinot izmisīgi klauvēt pie valdības durvīm ar mērķi panākt vienlīdzīgus konkurences apstākļus tirdzniecības nozarē un cilvēkiem pieņemamus iepirkšanās risinājumus, tirdzniecības centrs Domina Shopping veicis socioloģisku pētījumu. Tā rezultāti ir satraucoši – 76% Latvijas iedzīvotāju neatbalsta aizliegumu strādāt lielajiem tirdzniecības centriem ar platību virs 7000 m2.

Un gandrīz ceturtdaļa sabiedrības (22%) noraidoši vērē ielu tirdzniecību kā drošu un ērtu atlerantīvu. Tālāk aicinām iepazīties ar pētījuma rezultātiem detalizētāk un divu tirdzniecības uzņēmumu (Sportland un Eiropas Apavi) āra tirdzniecības pieredzi, cenšoties nebankrotēt šajā diskriminējošā tirgus situācijā.

Kāpēc cilvēki ir <pret> to, ka vaļā tikai mazie veikali?

Absolūts vairākums (76%) iedzīvotāju ir pret esošajiem tirdzniecības ierobežojumiem. Galvenokārt (68%) cilvēki ir pārliecināti, ka lielāks skaits atvērtu veikalu vienlaikus nozīmēs mazāku drūzmēšanos iepirkšanās laikā, un līdz ar to būs arī zemākas iespējas saslimt ar Covid-19. Vairāk nekā puse (54%) iedzīvotāju, kas neatbalsta lielo tirdzniecības centru slēgšanu apmeklētājiem, ir arī pārliecināti, ka nodrošināt drošas iepirkšanās prasības (atbilstošu gaisa kvalitāti, distance starp pircējiem, dezinfekciju u.tml.) lielajos tirdzniecības centros ir vieglāk, nekā mazajos veikaliņos.

Aptuveni puse tirdzniecības centru slēgšanas pretinieku uzskata, ka šāds valdības lēmums negatīvi ietekmēs situāciju tautsaimniecībā. Katra otrā respondenta (52%) skatījumā tirdzniecības centru neatvēršana var veicināt ekonomikas lejupslīdi, savukārt 42% uzsver, ka šādi tiek kropļota konkurence nozarē.

Salīdzinoši lielai sabiedrības daļai valdības pieņemtā lēmuma dēļ vēl joprojām ir apgrūtināta nepieciešamo preču iegāde. Katrs trešais (35%) norāda, ka aizņemtības dēļ nevar atļauties stāvēt garajās rindās, kas veidojas pie nelielajiem veikaliem. Un katrs ceturtais (26%) uzsver, ka veikali, kuros ikdienā ierasts iepirkties, atrodami tikai lielajos tirdzniecības centros. Abi aspekti jo īpaši aktuāli galvaspilsētas iedzīvotājiem.

Lasiet arī: Tirdzniecības centri vēršas Konkurences padomē: Var ciest ne tikai uzņēmēji, bet arī visi Latvijas patērētāji

Ielu tirdzniecība – jaunā norma vai cilvēku mocīšana?

Liela sabiedrības daļa (63%) pauž atbalstu tirdzniecības centru iniciatīvai organizēt āra tirdzniecību kā daļēju risinājumu preču pieejamībai. Neitrāla attieksme ar vēlmi pēc plašāka preču klāsta ir 9% aptaujāto. Taču gandrīz ceturtdaļa iedzīvotāju (22%) ir daudz kritiskāki. Viņi apšauba, ka uz ielas iepirkties ir drošāk, nekā apmeklējot tirdzniecības centru (9%). Un ir pārliecināti (13%), ka laikapstākļi nav piemēroti tam, lai šobrīd tirgotos un iepirktos ārpus telpām.

Sporta preču tirgotāja Sportland valdes loceklis Sandijs Pinkulis komentē: “Ņemot vērā, ka visi mūsu veikali atrodas lielajos tirdzniecības centros, mums neatlika nekas cits, kā rast iespēju atbilstoši likumam atvērt āra tirdzniecību. Tas ir sarežģīts un dārgs process, kas prasa daudz resursu gan finansiāli, gan jo īpaši cilvēku resursu ziņā, lai nodrošinātu kvalitatīvu pakalpojumu. Āra tirdzniecība ir pakļauta lielākam riskam laikapstākļu dēļ – tie reizēm mūs pārsteidz nesagatavotus, kā tas bija iepriekšējā nedēļā.”

“Īpaši grūti tas ir mūsu darbiniekiem, kuriem tā vietā, lai kvalitatīvi sniegtu profesionālus pakalpojumus siltās un drošās telpās, šobrīd ir jāpārvar aukstums, sniegs, lietus, vētra un citi neparedzēti laika apstākļi. Bet mēs nepadodamies un turpinām ar pozitīvu attieksmi meklēt risinājumus šajā situācijā. Gribam iespējami ātrāk atgriezties normālā darba ritmā, kad patērētājam pašam ir iespēja izvēlēties sev tīkamo veikalu, nevis politiski tiek nolemts, kuru veikalu viņš drīkst apmeklēt.”

Apavu veikala Eiropas apavi pārstāve Ilona Leimane pauž: “Tā kā ārā tirdzniecība nedrīkst notikt katru dienu, šāda nestandarta darba laika rezultātā tiek ierobežota klientu iespēja normāli iepirkties – rezultātā pie tirdzniecības teltīm veidojas rindas. Turklāt, lai nodrošinātu apavu tirdzniecību ārpus tirdzniecības centra telpām, piegādājot nepieciešamo preci no veikala uz telti, strādāt nepieciešams 2 reizes lielākam pārdevēju skaitam. Prece, kas izvietota teltīs, var tikt sabojāta laikapstākļu dēļ. Pārdevēju darbu apgrūtina laikapstākļi – stiprs vējš, lietus un aukstums. Neērtie apavu pielaikošanas apstākļi ārā klientiem rada diskomfortu.”

Turpinot viņa saka: “Diemžēl ielu tirdzniecības monētas otra puse ir arī lielāks apavu zādzību skaits preču brīvas pieejamības dēļ. Arī nemitīga telšu uzstādīšana un nojaukšana aizņem papildus laiku un rada liekus izdevumus. Valdības lēmuma dēļ, esam spiesti piedāvāt ierobežotu pakalpojumu un preču klāstu, ka arī apkalpot savus klientus zemākā kvalitātes līmenī. Šādas tirdzniecības rezultātā, mēs necik neesam spējīgi nopelnīt”.

T/c Domina Shopping direktore Dina Bunce pauž kategorisku nostāju: “Mums līdz sirds dziļumiem žēl nomniekus un arī pircējus, kuri ir spiesti strādāt un iepirkties šajos nepiemērotajos laikapstākļos uz ielas. Tas nav normāli, ka pārdevējiem jāsalst un jāmēģina pie zemes noturēt savas teltis lielā vēja dēļ. Tas nav normāli, ka attīstītas valsts cilvēkiem drēbes un apavi jālaiko ielā uz soliņa, nevis telpās pieejamajās ģērbtuvēs. Bet diemžēl tā ir realitāte, pie kuras ir noveduši valdības amatieriskie centieni normalizēt situāciju, rūpējoties par savas tautas labklājību.”

Mēs vēl aizvien uzstājam, ka ielu tirdzniecība ir mūsu protesta akcija pret tirdzniecības centru nozares diskrimnāciju, nevis norma, un pieprasām valdībai beidzot atzīt savas kļūdas, pārstāt kropļot konkurenci, ieklausīties sabiedrības un uzņēmumu vajadzības, atvērt visus tirdzniecības centrus!

“Brīvdabas tirdzniecības skvēra” protesta akcija tirdzniecības centra Domina Shopping skvērā turpināsies arī šonedēļ (29., 30.aprīlī un 1.maijā), kā arī 6., 7., 8.maijā un 13., 14., 15.maijā. Darba laiks – no plkst. 10.00 līdz 21.00.

Lasiet arī: T/c Galleria Riga vēršas pie Ministru kabineta ar jautājumu – kāpēc jūs nedzirdat mūsu argumentus? 

Komentāri 0

youtube icon
Abonēt youtube