Kāds noteikti vismaz reizi dzīvē ir dzirdējis teicienu “viltīgs mārketinga triks”. Bet ko tas nozīmē attiecībā uz lielveikaliem un citiem veikaliem, kurus mēs apmeklējam gandrīz katru dienu? Veikalu ķēdes patiešām ir iemācījušās kontrolēt patērētāju prātus. Kā viņi to dara?
1. Cena citā krāsā, kas asociējas ar atlaidēm
Bieži vien pie lielveikaliem jau ārpusē ir izvietotas reklāmas, kurās ir redzamas spilgtas atlaides. Mūsu prātos citu krāsu cenu zīme saistās ar samazinātu cenu. Tomēr šeit vajag būt uzmanīgam. Ne vienmēr cenu zīmes spilgtā krāsa nozīmē atlaides – cenas bieži vien tiek samazinātas minimāli vai paliek tādas pašas, kā iepriekš. Un uzvarētājs šajā gadījumā vienmēr paliks tikai lielveikals, nevis tu.
2. Pārāk lieli iepirkuma rati
Iepirkuma rati tika izgudroti 1938. gadā. Pēdējo 40 gadu laikā ratu ietilpība ir pat dubultojusies. Un bieži vien šie rati ir lielāki nekā vidusmēra ģimenes “patēriņu grozs”. Tā rezultātā tu pērc vairāk pārtikas, nekā tas ir nepieciešams. Tāpēc, ja tev nav ieplānots grandiozs bankets vai ballīte, izvēlies parasto iepirkumu grozu. Tādā veidā tu nošausi divus zaķus ar vienu šāvienu – ietaupīsi naudu, un tavi pārtikas maisi mājupceļā būs krietni vieglāki.
3. Augļi un dārzeņi parasti atrodas veikala ieejā
Pētnieki ir pārbaudījuši pircēju gribasspēku. Izrādās, ka atliek tikai cilvēkam atļaut darīt to, kas, pēc viņa domām, ir labs un vajadzīgs, lai pēc tam viņš jau aktīvi sāktu kāpt pāri savām robežām. Tieši tāpēc daudzi lielveikalu īpašnieki noderīgos augļus un dārzeņus liek tieši pie veikala ieejas – jo vairāk naudas pircējs tērēs par veselīgu pārtiku, jo vairāk viņš sāks iegādāties arī neveselīgu pārtiku tajā pašā veikalā.
4. Piena produkti tiek slēpti veikala dziļākajos stūros
Pārdošanas speciālisti izmanto daudz trikus, lai liktu mums iegādāties pēc iespējas vairāk. Gadiem ilgi pētījumi ir izstrādājuši triku, kas mūsdienās jau tiek izmantots gandrīz jebkur. Piena produkti ir vieni no pieprasītākajām precēm, ko iegādājas cilvēki. Meklējot pienu, tu paej garām citiem produktiem, kurus ieraugot, tevī parādās vēlme kādu no tiem arī pievienot savam iepirkumu grozam.
5. Tiek radīta ilūzija, ka lielveikala augļi un dārzeņi ir svaigi
Liela daļa lielveikalu augļus un dārzeņus pirms izlikšanas vitrīnās kārtīgi nopulē. Cilvēka smadzenēs rodas apziņa, ka tie ir svaigi, jo mitras un spīdīgas virsmas asociējas ar tikko atvestu, svaigu pārtiku. Faktiski šie “svaigie” augļi un dārzeņi veikalā varbūt ir stāvējuši jau mēnesi.
6. Centieni pievilināt ar ziediem
Kad tu dodies uz veikalu, tu sajūti saldu ziedu un augļu aromātu. Tas automātiski izraisa hormonu sekrēciju, un tev parādās pozitīvāks iepirkšanās garastāvoklis. Smaržot tu drīksti visu, tikai neaizmirsti par to, ko tev nepieciešams iegādāties.
7. Liek tev sajusties izsalkušam
Daudzos lielveikalos pie ieejas atrodas arī smalkmaizītes. Svaigas maizes smarža aktivizē siekalu dziedzerus, un tu uzreiz vēlies iegādāties kādu no šiem gardumiem. Nereti pie šiem stendiem ir iespējams arī šo to degustēt, kas vēl vairāk rosina vēlmi kaut ko iegādāties.
8. Liek staigāt visur
Visnepieciešamākie produkti – tādi kā maize, piens un olas ir izkaisīti pa visu veikalu, kas liek tev mērot garāku ceļu pa veikala telpām. Iepirkšanās laikā tev var rasties spontānas idejas kāda cita produkta nopirkšanai.
9. Prāta jaukšana ar sarežģītām cenām
Mums visiem ir zināms triks ar 0,99 eiro. Tas vienmēr liek izskatīties daudz mazāk nekā vienam eiro. Tajā pašā laikā uz tās pašas cenu zīmes bieži vien ar sīkiem burtiem tiek atzīmētas vecās cenas, kas parasti precei liek izskatīties vēl lētākai.
10. Lētāko preču slēpšana no pircējiem
Vai esi pamanījis, ka dārgākais preču plaukts vienmēr atrodas tavu acu augstumā? Tas tiek darīts, lai vispirms tu pievērstu uzmanību tikai dārgākajām precēm un tikai pēc tam sāktu meklēt lētākos produktus. Piemēram, lētākais vīns vienmēr atradīsies pašos apakšējos plauktos. Tas, protams, veicina lielveikala peļņu.