Foto: Unplash.com
Siltā sezona tradicionāli ir saistīta ar aktīvu automašīnu iegādi. Kāds jau to ir paveicis pavasarī, bet citi atlikuši pirkumu līdz vasarai. Ja tieši šobrīd meklējat transportlīdzekli, lieti noderēs daži padomi, ko sniedz Baltijā lielākā lietoto automašīnu tirgotāja Longo Latvia pārdošanas eksperts Jānis Vīndedzis.
Viens no pirmajiem jautājumiem, ar ko sastopas topošie auto īpašnieki, – izvēlēties vecāku auto un labot to pašam vai jaunāku, bet atvēlēt iegādei vairāk naudas? “Ideālajā pasaulē mums visiem būtu neierobežoti līdzekļi, lai varētu iegādāties tikai jaunus auto no salona. Bet reālā pasaulē mums ir ierobežots budžets, tāpēc nākas izvēlēties starp jaunāku un dārgāku automašīnu, vai tādu, kas ir vecāka, bet lētāka. Acīmredzami, ka automašīnai, kam ir desmit vai vairāki gadi, būs nepieciešams ieguldījums, kas var būt līdzvērtīgs summai, kuru jūs samaksātu par jaunāku modeli. Tomēr jaunāka gada automašīna nav garantija, ka bojājumu nebūs.”
Turpinot viņš saka: “Tāpēc šajā gadījumā padoms ir šāds: nežēlojiet naudu un vediet auto uz diagnostiku pie uzticama mehāniķa. Ja pārdevējs tam pretojas, tās liecina par to, ka kaut kas ar spēkratu nav kārtībā.”
Vai pirkt automašīnu, kurai tuvojas tehniskā apskate?
Auto tirgū nereti ir tādi auto, kam jau pēc dažiem mēnešiem ir nepieciešama tehniskā apskate. Tie parasti maksā mazāk nekā to analogi, kas tikko izgājuši tehnisko apskati, tāpēc šāds darījums šķiet vilinošs. “Un tomēr iesaku izvairīties no šādiem pirkumiem: parasti tas nozīmē, ka pārdevējs zina, ka auto neizies tehnisko apskati, tāpēc vēlas to ātrāk pārdot, lai nenāktos ieguldīties. Šis variants der tikai tiem, kas paši prot labi remontēt auto, jo, aizvedot auto uz servisu, nekāda īpašā ekonomija nesanāks – tikai iztērēsiet laiku. Tomēr jāsaka, ka Latvijas iedzīvotāji to labi saprot, jo 85% respondentu ir ļoti svarīgi, lai automašīnai būtu derīga tehniskā apskate un tikai 15% tam nepievērš īpašu uzmanību.”
Lasiet arī: Precizēts regulējums transportlīdzekļu valsts tehniskajām apskatēm
Katrs astotais autovadītājs arī vēlētos, lai viņa auto tiktu piemērota garantija, kas ļautu samazināt riskus. “Acīmredzami, ka šajā gadījumā auto iegādāties nepieciešams pie juridiskas personas, nevis privātpersonas, iepriekš pārliecinoties, kuri no pārdevējiem piedāvā šādu servisu. Pretējā gadījumā rezervējiet aptuveni 10% no auto izmaksām nelielam, bet vajadzīgam remontam – eļļas, filtru maiņa utt,” stāsta J. Vīndedzis.
Kam pievērst uzmanību, skatoties auto fotogrāfijas?
Izvēloties auto tiešsaistē, uzmanīgi aplūkojiet fotogrāfijas – tām jābūt lielā skaitā un augstas kvalitātes. Nedrīkst būt izplūdušas, neskaidras, tumšas, nakts laikā fotografētas vai apgrieztas bildes. Virsbūves fotogrāfijās meklējiet ne tikai iespiedumus, skrāpējumus un rūsu, bet arī krāsas toņus: ja priekšējās durvis ir gaiši sarkanas, bet aizmugurējās vienkārši sarkanas, tad viens no elementiem ir krāsots, visdrīzāk ceļu satiksmes negadījuma dēļ. Tātad auto ir cietis. Auto ceļu satiksmes negadījumu vēsturi var pārbaudīt CSDD mājaslapā, bet tur diemžēl pieejama tikai transportlīdzekļa ekspluatācijas vēsture Latvijā. Nevarēsiet uzzināt, ka ar auto noticis līdz tā nonākšanai šeit.
Pievērsiet uzmanību interjeram. Nolietoti sēdekļi, nobružātas stūres, saskrāpēta plastmasa liecina par ļoti lielu nobraukumu. Bet, piemēram, jauns stūres rata pārklājums norāda, ka pagātnē nostrādājuši gaisa spilveni, tātad visticamāk bijis ceļu satiksmes negadījums un auto remonts.
“Atcerieties, ka automašīna ir ilgtermiņa investīcija, un steiga šeit ir nevietā. Uzticams tirgotājs vienmēr sniegs jums plašu informāciju par spēkratu, to skaitā par nobraukumu, remontu vēsturi, īpašnieku skaitu un negadījumiem, ja tādi ir bijuši. Labāk preci uzmanīgi apskatīt, kārtīgi pārbaudīt, pārliecināties, vai piegādātājs ir godīgs, nodrošināties ar garantiju pēcpārdošanas periodam un tikai tad izdot naudu, citādi no problēmām izvairīties nevarēs,” iesaka eksperts.