Zbigņevs Stankevičs. Foto: Reinis Inkēns, Saeimas Kanceleja/Flickr

“Latvijas demogrāfiskie rādītāji liecina, ka mūsu valsts pamatuzstādījumos – izglītībā, politikā, kultūrā ir iezagušās kļūmes un tur ir vajadzīgas korekcijas. Tie liecina, ka politika un ekonomika nav bijusi atpestīta no mantkārības, ambīcijām un sava labuma meklēšanas,” ceturtdienas, 14.augusta vakarā Aglonā, vadot Vissvētākās Jaunavas Marijas Debesīs uzņemšanas vigīlijas dievkalpojumu, sacījis Rīgas arhibīskaps metropolīts Zbigņevs Stankevičs.

Savā uzrunā arhibīskaps pievērsās mūsdienu nedrošajai situācijai un krīzēm, norādot, ka izeju no šīm grūtībām atradīsim, kad atgriezīsimies pie patiesības par cilvēku un Dievu, informē Katoļu Baznīcas informācijas aģentūra.

Uzrunas ievaddaļā arhibīskaps atsaucās uz Eirobarometra 2025.gada pavasara aptaujas rezultātiem, kuri liecina, ka vissvarīgākās tēmas, kurām, “pēc Latvijas pilsoņu domām, būtu jāpievēršas Eiropas Savienībai, ir Krievijas iebrukums Ukrainā un drošības jautājumi, pēc tam seko imigrācijas un dzīves dārdzības pieauguma problēmas”. Savukārt attiecībā uz mūsu valsts svarīgākajiem izaicinājumiem, cilvēki “sūdzas par dzīves dārdzības pieaugumu un inflāciju, norāda uz nepieciešamību pēc lielāka atbalsta sabiedrības veselībai”. Tāpat arhibīskaps norādīja, ka Latvijas pilsoņus “nomāc nedrošība par nākotni”. Par šo nedrošību liecinot gan jauniešu pašnāvības, gan bailes uzņemties tādas ilglaicīgas saistības, kā “laulība, dzīvības tālāknodošana un ģimenes veidošana”.

Situācijā, kad valda nedrošība, arhibīskaps aicināja atcerēties Jēzus vārdus: jūs iepazīsiet patiesību un patiesība darīs jūs brīvus (Jņ 8,32) no grēka, no bailēm un nedrošības par nākotni. Viņš norādīja, ka cilvēkam jāatgriežas pie patiesības par cilvēku un Dievu, lai šo brīvību iemantotu.

Skaidrojot, kas ir patiesība par cilvēku, Stankevičs mudināja ieskatīties Bībeles pirmajā nodaļā, kurā aprakstīta cilvēka radīšana. Radīšanas procesā Dievs cilvēkam piešķīra identitāti un paredzēja “misiju, aicinājumu, apbruņo viņu ar talantiem un spējām, ar vajadzīgo potenciālu šo misiju īstenot”. Radīšanas stāstā tāpat lasām, ka cilvēks ir sabiedriska būtne, kurai ir nepieciešama citu cilvēku klātbūtne. Dievs rada cilvēku pāri, kuri viens otru papildina un veido “vienu miesu”. “Ģimene Radītāja plānā iezīmējas kā personas un sabiedrības cilvēciskošanas jeb humanizācijas pirmā vieta” un “dzīvības un mīlestības šūpulis”,” atgādināja arhibīskaps un uzsvēra, ka Kristus vēstij par laulību un ģimeni jāpaliek nesagrozītai “laikā, kad tik daudzi kultūras, sociālie un politiskie faktori noved pie arvien asākas līdzšinējā ģimenes modeļa krīzes. No Kristus mācības izriet, ka laulība ir vīrieša un sievietes savienība, kas tiek noslēgta uz visu mūžu. To īstenojot, vīrietis un sieviete kļūst par nesavtīgu dāvanu viens otram un šīs mīlestības rezultātā tiek ieņemta un uzaudzināta jauna dzīvība, tas ir, bērni”.

Viņš paskaidroja: “Viens no atslēgas vārdiem, runājot par ģimeni, mūsu laikam varētu būt “vienkāršība”. Tātad vienkārša ģimene, kurā ir tēvs, māte un bērni. Vienkārša, nevis sarežģīta, kurā sajucis sievu vai vīru skaits, kurā vairs nevar saskaitīt, kurš bērns kuram ģimenes salikumam pieder; vai arī kurā vairs nevar atšķirt, kurš ir tēvs un kura ir māte.”

Arhibīskaps pievērsās jauniešu pašnāvībām, sakot: “Tās [pašnāvības] liecina, ka viņi nav laikā sadzirdēti un saņēmuši vajadzīgo atbalstu – ģimenē, skolā vai darbā. Runājot par izglītības sistēmu, ir svarīgi caur to ieaudzināt apziņu par ģimenes un apkārtējo cilvēku nozīmību, cik ļoti svarīgi būt otram blakus un atbalstīt, un palīdzēt, būt klāt. Dzirdēt cilvēku sev blakus, gan ģimenē, gan darbā, gan skolā. Neviens neeksistē pats par sevi, viens pats, ģimene ir kā komanda, ģimene un dzimta ir pamats. Tas ir kā ar ēku, kurai ir jābūt spēcīgam pamatam. Bērni un jaunieši veido mūsu nākotni, viņi būs tie, kas rīt rūpēsies par mums. Nebūs bērnu, nebūs nākotnes. Bērni ir mūsu dzimtas, tautas nemirstība.”

Arhibīskaps pauda pārliecību: “No tā, vai ģimene tiks stiprināta, ir atkarīga Latvijas nākotne. Valsts pienākums ir nodrošināt ikvienam mūsu sabiedrības loceklim viņa personības vispusīgas attīstības un uzplaukuma iespēju, tātad gan fiziski, gan mentāli, gan arī garīgi. Tas nozīmē sniegt atbalstu dažādām programmām un iniciatīvām, kas sagatavo cilvēku ģimenes dzīvei un palīdz ieņemt un audzināt bērnus.”

Viņš nosauca dažas no šādām iniciatīvām, kuras tiek ieviestas arī Latvijā. Šī gada rudenī sadarbībā ar Rīgas Augstāko reliģijas zināņu institūtu plānots ieviest starptautisku vērtībās balstītu izglītības programmu “Teen STAR”, kuras mērķis ir palīdzēt pusaudžiem izprast savu veidojošos seksualitāti un auglību, kā arī pieņemt atbildīgus lēmumus. 10 līdz 12 gadus vecām meitenēm ir pieejama vērtīborientēta dzimumaudzināšanas programma “Cikla šovs” par fizioloģiskajām un emocionālajām pārmaiņām pubertātes periodā. Zbigņevs Stankevičs minēja arī “Naprotehnoloģiju” (Natural Procreative Technology jeb NaProTECHNOLOGY), kas ir reproduktīvās veselības pieeja ar mērķi reproduktīvās veselības problēmas izprast un ārstēt dabiskā ceļā, un nedzimuša bērna garīgo adopciju, kas ietver lūgšanu par kādu Dievam vien zināmu vēl nedzimušu bērnu deviņu mēnešu garumā.

Arhibīskaps mudināja arī draudzes veidot bērniem draudzīgu vidi, organizējot bērnu nometnes, kā arī nodrošinot draudzes locekļu atbalstu mazo bērnu māmiņām.

Attiecībā uz patiesību par Dievu arhibīskaps atsaucās uz Pāvila vēstuli kolosiešiem, kurā skan vārdi: “Jēzus Kristus ir neredzamā Dieva attēls, visas radības pirmdzimtais. Jo Viņā radīts viss, kas ir debesīs un virs zemes: redzamais un neredzamais, gan troņi, gan valdības, gan priekšnieki, gan varas: viss caur Viņu un Viņa dēļ radīts: Un Viņš ir pirms visa, un viss pastāv Viņā.” (Kol 1,15-17) Protams, rodas jautājums, kāpēc tad pastāv ļaunums. “Atbilde meklējama vienā vārdā: brīvība. Cilvēks ir radīts brīvs, zeme ir atdota viņa rīcībā un viņam par to ir jānes atbildība. Dzīves beigās ikvienam ir jāstājas Dieva tiesas priekšā un jāsaņem tas, ko pelnījis. Dievs vēlas valdīt pasaulē, bet Viņš respektē mūsu brīvību, aicina mūs uz sadarbību,” skaidroja Z.Stankevičs.

Sprediķa noslēgumā arhibīskaps sacīja: “Latvijas demogrāfiskie rādītāji liecina, ka mūsu valsts pamatuzstādījumos – izglītībā, politikā, kultūrā ir iezagušās kļūmes un tur ir vajadzīgas korekcijas. Tie liecina, ka politika un ekonomika nav bijusi atpestīta no mantkārības, ambīcijām un sava labuma meklēšanas. Kas ir vajadzīgs, lai šo tradīciju mainītu un mūsu valsti no jauna atvērtu uz augšāmceltā Kristus klātbūtni un mēs kļūtu spējīgi rīkoties saskaņā ar to, ko atzīstam par labu? Jau sv. Pāvils savā laikā rakstīja par šo iekšējo konfliktu: “Es, nožēlojamais cilvēks! Kas mani izraus no šīs nāvei lemtās miesas?” Viņš bija atradis atbildi: “Pateicība Dievam mūsu Kungā Jēzū Kristū!” (Rom 7,24-25) Kad cilvēks sastop Kristu, kurš ir dzīvs un augšāmcēlies, tad viņa iekšienē parādās spēks dzīvot saskaņā ar to patiesības atziņu, kas ir viņa sirdsapziņā, turklāt arī pati sirdsapziņa tiek apgaismota. Bez Kristus gan cilvēks, gan veselas tautas un valstis sapinas savos iekšējos kompromisos.”

Lai tas nenotiktu, arhibīskaps acināja “sastapt” Kristu: “Kā mēs varam šodien sastapt Kristu? Jēzus saka: “Kas tic un top kristīts, tas tiks izglābts.” Tātad pirmais nosacījums, lai Viņa spēks sāktu darboties mūsos, tā ir ticība, kas nāk no Dieva Vārda klausīšanās, pēc tam kristība, kas mūs īpašā veidā vieno ar krustā sisto un augšāmcelto Kristu. Pēc tam seko pārējie garīgās dzīves elementi – lūgšana, līdzdalība liturģijā un žēlsirdības darbi.”

Lasiet arī: 

Radošuma un mīlestības mēnesis – astroloģiskā prognoze augustam

Pat ja es iegūtu Maskavu un Ļeņingradu par velti, nebūtu labi – Tramps uzmetis lūpu uz tiem, kas viņu kritizē

Kremlis tikšanos Aļaskā salīdzina ar 1945. gada Jaltas konferenci

FOTO | Marka Rotko meita Daugavpils Rotko muzejam  dāvinās  divus mākslinieka  oriģinālzīmējumus

Neveiksmes paliks pagātnē – četras zodiaka zīmes stāv uz liktenīgu pārmaiņu sliekšņa

Divas nedēļas līdz EuroBasket 2025: izteiktas prognozes par Latvijas izredzēm

youtube icon
Abonēt youtube