Edgars Rinkēvičs. Foto: Reinis Inkēns, Saeimas Kanceleja/Flickr
“Šis nu ir tas brīdis, kad jāsaka: ja neripo vilcieni, tad jāripo galvām,” sociālajā tīklā “X” (iepriekš “Twitter”) skarbi izteicies Valsts prezidents Edgars Rinkēvičs, reaģējot uz medijos izskanējušo informāciju, ka nedienas ar elektrovilcieniem turpinās un pasažierus var pārvadāt tikai 40% sastāvu.
Patlaban pasažierus pārvadā tikai astoņi no 17 jaunajiem vilcienu sastāviem, vēstījis Latvijas sabiedriskais medijs lsm.
Tikmēr “Vivi” komunikācijas un mārketinga daļas vadītājs Edgars Butāns medijiem izplatītajā paziņojumā informē, ka no piegādātajiem jaunajiem elektrovilcieniem pašlaik pasažieru pārvadājumos tiek izmantoti desmit, no kuriem astoņi pārvadā pasažierus, bet divi, saskaņā ar uzņēmuma risku mazināšanas plānu, ir rezervē, savukārt pieciem sastāviem tiek veiktas dinamiskās pārbaudes, bet vēl diviem notiek papildu pārbaudes defektu novēršanai.
Pakāpeniskā jauno elektrovilcienu atgriešana satiksmē tiek īstenota ar mērķi mazināt ietekmi uz vilcienu kustības precizitāti. “Kad tika konstatēti defekti “Škoda Vagonka” piegādātājos vilcienos, ieviesām risku mazināšanas plānu, kas paredz to, ka jaunie vilcieni iespējami mazāk kursē pa dzelzceļa vienceļa līnijām, kur vilciena apstāšanas var būtiski ietekmēt visu satiksmi un gatavībā tiek turēta vilcienu rezerve gadījumam, ja jāpārved pasažieri,” stāsta AS “Pasažieru Vilciens” valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis.
Viņš arī piebilst, ka vilcienu atgriešana notiek pakāpeniski pēc dinamiskajam pārbaudēm. Tās ir nepieciešamas, lai defektu konstatēšanas gadījumā neradītu ietekmi uz pasažieru pārvadājumu plūsmu. Atkarībā no novērstā defekta specifikas un ietekmes uz vilciena darbību, dinamiskās pārbaudes tiek veiktas vienu vai trīs dienas, attiecīgi nobraucot vismaz 200 vai 600 kilometru, imitējot regulāru braucienu atbilstoši kustības sarakstam.
“Vēlos uzsvērt, ka “Škoda Vagonka” līdz šim rīkojušies atbildīgi, nodrošinot gan papildu darbiniekus remontam, gan savu inženieru klātesamību dinamisko pārbaužu un regulāro reisu laikā. Viņiem dots laiks līdz marta pirmajai dekādei nodrošināt 95% jauno elektrovilcienu pieejamību pasažieru pārvadājumiem,” norāda Rodžers Jānis Grigulis.
Jau vēstīts, ka AS “Pasažieru vilciens” (PV) padomes locekļi paziņojuši par amatu atstāšanu, jo “Škoda Vagonka” elektrovilcienu radītās krīzes risināšana ir ārpus padomes funkcijām un tvēruma, informējis PV padomes priekšsēdētājs Sandis Šteins.
Padome par amatu atstāšanu paziņojusi pamatojoties uz Komerclikuma 296.panta astoto daļu.
“”Škoda Vagonka” elektrovilcienu radītās krīzes pārvarēšanas plānu īstenošanas atbildība sniedzas pāri AS “Pasažieru vilciens” padomes pilnvarām. Sākot ar ilgstoši novārtā atstātu dzelzceļa infrastruktūru – elektrotīkliem, sliežu ceļiem un peroniem, kas nav pielāgoti jauno elektrovilcienu izmantošanai, un turpinot ar nefunkcionējošu pasažieru apziņošanas sistēmu stacijās un uz peroniem,” teica Šteins.
Viņš norādīja, ka tikai janvāra pirmajās trīs nedēļās vien jaunajiem elektrovilcieniem ir konstatēti 26 A līmeņa defekti, kuru dēļ nav pieļaujama vilcienu tālāka ekspluatācija, taču pirms elektrovilcienu laišanas tirgū tādu vilcienu atbilstību prasībām ir apliecinājusi sertificējošā institūcija.
“Pat pēc atkārtotiem pieprasījumiem netika piešķirts finansējums ritošā sastāva atjaunošanai, līdz ar to krīzes apstākļos kļūst neiespējami aizstāt defektīvos vilcienus, lai nodrošinātu pasažieru pārvadājumu funkciju izpildi noteiktajā apjomā. Ievērojama daļa – gandrīz puse – no ritošā sastāva ir joprojām gandrīz 50 gadus veca,” uzsvēra Šteins.
PV padomes locekļi uzskata, ka “Škoda Vagonka” jauno elektrovilcienu defektu radītās krīzes sekas un neērtības pasažieriem var novērst vienīgi godprātīgi sadarbojoties visām pasažieru pārvadājumu nodrošināšanā iesaistītajām institūcijām, tostarp Satiksmes ministrijai, VAS “Latvijas dzelzceļš”, VSIA “Autotransporta direkcija”, kā arī Valsts dzelzceļa tehniskajai inspekcijai, skaidri sadalot atbildības un godprātīgi veicot tām uzticētās funkcijas.
“Šādas sadarbības koordinēšana krīzes seku mazināšanai un novēršanai ir ārpus padomes pilnvaru tvēruma un ar tiem instrumentiem, kas ir padomes rīcībā, krīzes seku mazināšana un novēršana nav iespējama, tādēļ atkāpjamies no padomes locekļu amatiem,” norādīja Šteins.
AS “Pasažieru vilciens” padomes priekšsēdētājs Sandis Šteins un padomes locekle Inta Liepa amatus ieņēma kopš 2016. gada 30. decembra, savukārt padomes loceklis Imants Paeglītis kopš 2023. gada 8. maija.
Lasiet arī: No gliemeža par adītājām tramvajā – soctīklos iesmej par Rīgas satiksmes jauno logo
Lasiet arī: Kuldīdzniece, uzticoties krāpniekiem, zaudējusi vairāk nekā 160 000 eiro
Lasiet arī: Stradiņu ķilda: ierosina kriminālprocesu par projekta dokumentu nolaupīšanu
Lasiet arī: Kā tagad dēvēsim Maskačku? Soctīklos iesaka variantus, daži – īpaši amizanti
Lasiet arī: Skatītāja pēc bijušā Dailes teātra aktiera Zalaka stāvizrādes vēršas drošības dienestā
Lasiet arī: Lielā pieprasījuma iedvesmota, Magone piedāvā 8. marta sveicienus; cena – cita!