Publicitātes foto
Agrā 27. decembra rītā no Viļņas dzelzceļa stacijas izbrauca pirmais pasažieru vilciens starptautiskajā maršrutā Viļņa-Rīga-Viļņa. Vai tas nozīmē, ka braucienam ar auto tagad ir labāka alternatīva? Tiklīdz vilciens startēja no perona, lietuviešu ceļotājs Vitolds Miļus ar automašīnu devās no Viļņas uz Rīgas, lai salīdzinātu abus transporta veidus.
Pulksten 6.30 no Viļņas stacijas startēja pirmais pasažieru vilciens uz Rīgu. Un tajā pat virzienā devās arī žurnāla “Auto Bild Lietuva” redaktors Vitolds Miļus ar uzlādējamo jeb plug-in hibrīdu “Ford Kuga”. Viņš jau iepriekš ir veicis eksperimentus, kuros salīdzinājis dažādus sabiedriskā transportlīdzekļa veidus ar automašīnu. Pirms šī eksperimenta veikšanas viņš ir sacenties ar vilcienu maršrutā Viļņa-Klaipēda, kā arī ar lidmašīnu maršrutā Viļņa-Palanga. Tāpat viņš salīdzinājis ceļošanas ērtības ar prāmi “Raketa”, kas pārvadā pasažierus no Kauņas uz Nidu.
“Man vienmēr ir šķitis interesanti salīdzināt, kā ceļošana ar automašīnu izskatās uz citu transporta veidu fona. Daļa cilvēku izvēlēsies vilcienu, tomēr citus būs grūti atradināt no domas, ka uz kaimiņvalsti jābrauc ar automobili. Zinu, ka ir arī tādi ceļotāji, kuriem ir interesanti izvērtēt, kurš veids ir ātrāks un kurš ekonomiskāks,” saka Vitolds.
Jauno maršrutu izmēģinājis arī ceļotājs Kristaps Vētra, kurš piedzīvojumu meklējumos pabijis vairākos kontinentos. “Ārzemēs vilcieni ir ļoti izplatīts ceļošanas veids, tāpēc priecājos, ka tas attīstās arī Baltijā. Daļa cilvēku, kas steidza izpirkt biļetes pirmajos reisos, noteikti to darīja, lai padarītu to kā piedzīvojumu, jo tas ir kas jauns un vēl nepieredzēts. Pirmais reiss arī sakrita ar svētku laiku. Turklāt vilcieni vēl ir jauni un ar ļoti patīkamu atmosfēru. Jācer, ka gan Latvijas, gan Lietuvas iedzīvotāji izmantos šo maršrutu arī tad, kad atklāšanas “bums” norimsies. Tas gan droši vien vairāk atkarīgs no Lietuvas iedzīvotājiem, jo viņiem kursēšanas laiki sanāk izdevīgāki.”
No stacijas līdz stacijai
Vilciens no Viļņas uz Rīgu kursē katru dienu, un kopējais ceļa ilgums ir aptuveni 4 stundas un 15 minūtes. Ierašanās Rīgā – pulksten 10.43. Biļetes cena vienam cilvēkam otrajā klasē ir 24 eiro, bet par pirmo klasi jāmaksā 34 eiro.
Tieši pulksten 6.30 no Viļņas dzelzceļa stacijas izbrauca arī Vitolds Miļus. Galvenie jautājumi, uz kuriem viņš gribēja rast atbildi: kurš variants ir ātrāks, lētāks un ērtāks?
Žurnālists devās ceļā ar krosoveru “Ford Kuga”, kas aprīkots ar plug-in hibrīda sistēmu. Papildu iekšdedzes dzinējam tajā ir 14,4 kWh akumulators, kas tikai ar elektrību ļauj nobraukt vairāk nekā 50 km. Tiesa, akumulators sākumā nebija pilnībā uzlādēts, jo enerģija tika izmantota arī braucienam no mājām līdz stacijai. Parasti savos eksperimentos Vitolds ar automašīnu uz galamērķi startē tieši no mājām, tomēr šoreiz viņš vēlējās sākt vienā laikā ar vilcienu, tāpēc no rīta devās uz staciju.
Automašīnas triumfs
Visa brauciena laikā Vitolds ievēroja ceļu satiksmes noteikumus un vienreiz iegriezās uzpildes stacijā, lai nopirktu kafiju. Šī apstāšanās ilga aptuveni 10 minūtes. Rīgas dzelzceļa stacijā viņš ieradās pulksten 10.05 un, novietojis auto stāvvietā, devās uz peronu sagaidīt vilcienu. Tas galapunktā ieradās tieši pēc grafika: 10.43. Tātad Vitoldam ar savu “Ford Kuga” vilcienu izdevās apsteigt par 38 minūtēm.
“Braucām praktiski bez pārtraukumiem, laika apstākļi bija labi, Via Baltica ceļa remonts pie Pasvales tuvojas noslēgumam, tāpēc vairs nebija jāapstājas pie remontdarbu luksoforiem. Ievērojami ietaupīt laiku ļāva arī nesen atklātais Ķekavas apvedceļš pie Rīgas,” priecīgi piebilst Vitolds.
Vai tiešām ar vilcienu ir lētāk?
Kas attiecas uz izmaksām, brauciens ar auto ir līdzvērtīgs ceļojumam ar vilcienu. “Ford Kuga” šajā ceļā patērēja 6,7 litrus degvielas uz 100 km. Tas nozīmē, ka izmaksas ir 28 eiro. Atgādinājumam: vilciena biļete otrā klasē maksā 24 eiro, savukārt pirmajā – 34 eiro.
Ceļošana ar vilcienu vienatnē ir nedaudz lētāka, taču situācija mainās, tiklīdz pievienojas vismaz viens līdzbraucējs. Vilciena biļešu cenas summējas: brauciens vienā virzienā vienam cilvēkam maksā 24 eiro, diviem jau divkārt vairāk – 48 eiro; trim – 72 eiro; bet četriem – gandrīz 100 eiro. Savukārt automašīnas degvielas izmaksas var sadalīt atbilstoši pasažieru skaitam. Respektīvi – ja Vitolds kompānijā būtu uzaicinājis vēl trīs kolēģus, degvielas tēriņi katram būtu tikai septiņi eiro.
“Jāņem vērā arī citi aspekti. Galu galā līdz dzelzceļa stacijai ir kaut kā jānokļūst. Tātad jāizmanto sabiedriskais transports vai taksometrs, un abos gadījumos būs kādi tēriņi. Tas pats attiecas uz ierašanos Rīgā vai Viļņā: ja galamērķis ir centrā un sasniedzams kājām, tas ir patīkami. Tomēr, ja jānokļūst kaut kur tālāk, atkal rodas papildu izdevumi par sabiedriskā transporta vai taksometra pakalpojumiem. Savukārt ar automašīnu no vietas, kur atrodaties, var nokļūt tieši vietā, kur nepieciešams. Personīgi man automobiļi tik ļoti patīk tieši tāpēc, ka tie dod milzīgu pārvietošanās brīvību,” automašīnas priekšrocības uzskaita Vitolds.
Rīgā viņš var ne tikai braukt ar savu auto, kur vien vēlas, bet arī jebkurā mirklī sākt ceļu atpakaļ uz mājām. Savukārt vilciens uz Viļņu atiet konkrētā laikā – pulksten 15.28, tāpēc nāksies pielāgoties. Bet, ja stacijā ieradīsieties agrāk, nāksies gaidīt vilciena atiešanas laiku. Ja kāda iemesla dēļ vilcienu nokavēsiet, tad būs jāpērk autobusa biļete vai jāpaliek uz nakti un jāgaida līdz nākamās dienas pēcpusdienai.
Tomēr vilcienam ir būtiska priekšrocība salīdzinājumā ar automašīnu, respektīvi, vilciena pasažierim nav jāiesaistās vilciena vadīšanā. “Jā, pieredzējuši autovadītāji bez problēmām var aizbraukt līdz Rīgai un atpakaļ, un daļai tas pat sagādā prieku. Tomēr ir diezgan daudz cilvēku, kurus garš ceļš nogurdina. Pavadīt četras stundas pie stūres, nereti braucot aiz kravas transportlīdzekļa, var būt diezgan nomācoši. Turpretī vilcienā var atpūsties, izmantot datoru un šajā laikā paveikt daudz darbu – pie automobiļa stūres tas ir neiespējami,” analizē Vitolds.
Viņam piekrīt arī Kristaps Vētra. “Zinu cilvēkus, kuriem regulāri ir biznesa tikšanās Lietuvā. Ja cilvēks brauc viens, tad vilcienā laiku var pavadīt efektīvāk nekā automašīnā. Var strādāt vai atpūsties. Šobrīd ir svarīgi domāt par vides saglabāšanas jautājumiem, tāpēc vilciena izmantošana kādam varētu palīdzēt arī biznesā, jo būsiet rīkojies videi saudzīgi. Starp citu – interesanti būtu, ja šo maršrutu pagarinātu vēl līdz Tallinai – tas pavērtu jaunas iespējas,” spriež Kristaps.
Lasiet arī: Rūta Judze: Izraisīju kodolsprādzienu, izsaucot jaunus pazemojumus, melus un draudus
Lasiet arī: Augļi, dārzeņi un kumosiņš no Naura maltītes – Didrihsone publisko, ko apēd pa dienu
Lasiet arī; Artuss Kaimiņš pēc desmit gadu pauzes atjauno raidījumu Suņu būda
Lasiet arī: VIDEO | Modes mākslinieka Kašera recepte: eksotiska vegāniskā zupa
Lasiet arī: Būs grūti pierast – Samantai Tīnai pēc kāzām jauns uzvārds
Lasiet arī: Traģēdija Jūrmalā: Draudi izteikti gan aprūpes iestādei, gan vienaudzi nodūrušā pusaudža ģimenei